Amatweet: live-tussenstanden van het amateurvoetbal

Frank Daamen en Jiry Funke, twee studenten van de Universiteit van Tilburg en Fontys Hogeschool, hebben vandaag de site www.amatweet.nl gelanceerd. Een service, waarvan ik jaren heb gedroomd, waarmee zij realtime tussenstanden van alle wedstrijden van de standaardelftallen van de KNVB, van de topklasse tot en met de zesde klasse presenteren. De einduitslagen en actuele standen na afloop van die hele bult aan wedstrijden is al jaren beschikbaar via o.a. Datawiresport, maar live verslag doen vanaf al die duizenden velden is een ander verhaal.

Langs de lijn
Amatweet wil voor het actueel houden gebruik gaan maken van alle twitteraars die langs de lijn staan, in Nederland inmiddels meer dan 1 miljoen. Veel clubs hebben inmiddels zelf al een twitteraccount en doen van verschillende zaken verslag, varierend van de aankondiging van de feestavond tot een minuut-tot-minuut-verslag, zoals bv. frequent gebeurde bij de nacompetities van het voorbije seizoen. Deze berichten worden dan vooral gestuurd vanuit het officiele clubaccount, maar Amatweet wil nadrukkelijk niet alleen gebruik maken van deze officiele accounts, maar ook van de aanwezige fans. Elke klasse heeft bij hen een unieke hashtag gekregen (van #amatweet 1 tot en met #amatweet213), die door twitteraars moet worden toegevoegd in het bericht, waarin dan melding wordt gemaakt van:

~ de gele kaart in de 25e minuut voor speler X;

~ de bloedeloze 0-0-ruststand van die oersaaie wedstrijd;

~ een onvervalste hattrick binnen een kwartier;

~ de monsterscore met dubbele cijfers;

~ het duel dat wordt gestaakt vanwege noodweer;

etc..

Commerciele mogelijkheden
Op deze wijze kunnen thuisblijvers op de hoogte blijven van alles op en rond het veld. Clubmensen willen wedstrijden nog wel eens bekijken door een roze bril, dus een check op (vooral) de einduitslag zou nog wel een welkome aanvulling zijn. Amatweet.nl biedt volgens mij een unieke service waarin op een geweldige manier het potentieel aan correspondenten langs de velden wordt geaggregeerd. Het laat zich raden dat er ook commerciele mogelijkheden liggen door de verzameling berichten van bv. Amatweet12 “te laten aanbieden” door sponsor X of Y. Een service die zou moeten worden omarmd door lokale en regionale uitgevers, die dat kunnen combineren met de objectieve wedstrijdverslagen van hun vaste correspondenten.