Arsenal staat aan de vooravond van een digitale marketing campagne, inclusief social gaming en andere (social) media-initiatieven. De campagne, opgezet in samenwerking met de digitale partner Essence, is nodig om bij te blijven bij de overige Premier League clubs als Manchester City, Manchester United en Liverpool in het creëren van betrokkenheid bij (inter)nationale fans. “There is a massive opportunity to reach the general Arsenal fan who up until recently we have allowed to be served by third party broadcasters or sports shops in the main.”
Opzet
De digitale campagne richt zich op de internationale fanbase van Arsenal. Volgens Charles Allen - Arsenal Marketing Director heeft Arsenal een sterke internationale fanbase en de omzet uit de nationale fanbase is aan het stagneren. De digitale campagne moet meer betrokkenheid en omzet creeren uit de internationale fanbase. De club maakt onderscheid tussen free- en paidmemberships. De insteek van de paidmemberships moet nog vorm krijgen maar zal zich voornamelijk richten op exclusieve toegang tot Arsenal's (online) TV Player, merchandise en unieke content op Facebook.
Facebook app
Arsenal kent een totale fanbase van ruim 100 miljoen voetballiefhebbers, ruim 7,5 miljoen hiervan zijn fans op Facebook. Op de Facebook Fanpage kunnen fans een banner creëren, de winnende banner zal met wedstrijddagen rondom het stadion zichtbaar zijn.
Social-gaming
Arsenal heeft met Electronic Arts een sterke gamepartner in huis. De insteek is om een voetbalgame te creëren waarin direct kan worden geklikt op een speler en zijn statistieken. Hierbij zal via 'one stop shop' de mogelijkheid worden geboden om direct social media streams en merchandise aan te kopen.
Het is duidelijk dat Arsenal aan de vooravond staat van een grote (en vooral blijvende) digitale aanwezigheid. De club ziet met partners als EA, Nike, Essence en de recentelijk toegevoegde Carlsberg voldoende openingen om betrokkenheid en omzet te creëren bij de internationale fanbase.