Met het toenemend gebruik van social media door sporters zie je dat steeds meer sportbonden merken dat er ook voor het gebruik van social media spelregels nodig zijn. Na de NBA, MLB en NFL heeft nu ook de NHL een social media policy ingevoerd.
Sporters die via social media onverstandige uitlatingen doen, er zijn inmiddels legio voorbeelden van. Onder het moto voorkomen is beter dan genezen stellen steeds meer sportbonden tegenwoordig een zogenaamde social media policy op. De NBA was de trendsetter 2 jaar geleden en de NHL heeft recent als laatste van de “big four” ook een social media policy aangekondigd voor het komende ijshockey seizoen.
De nieuwe social media policy van de NHL is eigenlijk vergelijkbaar met die van de andere drie grote sportbonden. Tijdens trainingen en wedstrijden geldt een blackout voor social media en gebruik ervan zal bestraft worden. De blackout begint enkele uren voor de wedstrijd en eindigt enkele uren na de wedstrijd. Buiten deze blackouts hebben de spelers alle vrijheid (waarschijnlijk tot zo ver de club policy het toelaat) om naar hartenlust te tweeten.
Veel clubs hebben inmiddels zelf al richtlijnen opgesteld voor het gebruik van social media. De clubs maken graag gebruik van de aandacht die spelers genereren via social media maar zullen tegelijkertijd ook bang zijn voor mogelijke negatieve publiciteit als één van de spelers een controversiële uitspraak doet.
Hoe staat het in Nederland eigenlijk met richtlijnen voor social media? Is het gebruik van social media nog niet zo ver als in Amerika of is het wachten op het volgende schandaal?