Voetbal en Social Media zijn hot, dat blijkt wel uit de posts van @PeterMinkJan en Menno Urbanus op onder andere op Sport28, Marketingfacts, het artikel met informatie van LewisPR in de Volkskrant en diverse andere blogs inclusief #D2W. Seth Godin heeft van de week op zijn blog geschreven ‘The Alternative to Failure’. De strekking: ‘het perfecte model komt in stappen tot stand’. Wat #D2W betreft een aanmoediging om een bijdrage te leveren in plaats van aan de kant te blijven zitten. In aanvulling op de eerder verschenen posts van @PeterMinkjan en @MennoUrbanus hierbij wat data van de Eredivisie, die #D2W net als vorige maand langs deze weg zou willen delen. Hieronder een overzicht van een aantal inzichten via Social Brand Builder, Socialbakers en Rankingz na de eerste speelmaand.
Tijdens de speelrondes in het weekend of wanneer er een wedstrijd is van de Eredivisieclubs neemt het aantal conversaties met rasse schreden toe. Een fenomeen dat inmiddels ook is geconstateerd bij evenementen zoals Lowlands en Mysteryland.
Het inzicht van @MennoUrbanus ‘Tijdens een wedstrijd wordt Twitter bij veel Eredivisie clubs succesvol als een radioverslag ingezet. Een mooie manier om je club te volgen en de wedstrijd te beleven. Daarom heen is het toch vaak het doorlinken naar informatie die op de website staat van de Eredivisieclubs. Er zijn weinig clubs die echt de interactie met de fans aangaan op Twitter. De clubs die hier wel goede stappen in zetten zijn PSV en de Graafschap. Deze clubs plaatsen unieke content op Twitter en bedanken hun fans voor de reacties. FC Twente maakt het wel wat gortig met een batterij aan tweets die verwijzen naar fctwente.nl, een voorbeeld hoe het niet moet.’ kan vanuit de data uit onder andere bovenstaande grafiek worden onderschreven.
Opvallend is op 24 en 25 Augustus jl. waar de conversaties rondom Ajax al toenemen voordat er een wedstrijd is gespeeld. Dit heeft te maken met het overlijden en de uitvaart van de Ajax-supporter Sven Westerdorp.
Het sentiment in de conversaties in de Eredivsie is overwegend positief zo blijkt uit bovenstaande grafiek. Waarschijnlijk is het nog het begin van het seizoen. Erg interessant is hoe het sentiment zich zal ontwikkelen bij de diverse clubs tijdens het seizoen.
De Top 10 van de invloedrijkste volgers van de Eredivisieclubs van de afgelopen maand is een aardig inzicht. Zo is in bovenstaand overzicht te zien dat o.a. Robin van Persie, Wesley Sneijder, Voetbalprimeur en zelfs Jan Willem Alphenaar een voorname rol spelen, kijkend naar hun Klout score, bij de diverse Eredivisieclubs.
Via Socialbakers is afgelopen maandag de lofzang van Menno Urbanus over Ajax onder de loep genomen. De uitkomst is direct met hem gedeeld. Het rapport is hier te downloaden en zal binnenkort toegelicht worden in de post ‘Hoe Social is Ajax?’. Er is gekeken naar de prestatie op de Facebook-pagina van Ajax. Een korte conclusie uit het report is dat Ajax kwantitatief scoort, maar kwalitatief faalt op het gebied van het beheren van hun Facebook-pagina.
Ook het inzicht van @PeterMinkjan ‘Uit een onderzoek dat ik in juni heb uitgevoerd blijkt dat slechts 7 van de 18 Eredivisie clubs een officiële Facebookpagina hebben. Een vergelijkbaar onderzoek van Lewis PR komt tot dezelfde conclusie.’ kan worden onderschreven bij het maken van een Eredisivie lijst op Rankingz. De meeste clubs hebben nog geen ‘officiele’ Facebook-pagina.
Op Rankingz, een reputatie performance analyse platform waar #D2W bij betrokken is, kun je inmiddels zien hoe de clubs in de Eredivisie zich in het Social Media landschap bewegen. Zo kun je dagelijks op Rankingz een indicatie krijgen hoeveel volgers de officiele Twitter- en Facebook -accounts (en als deze nog niet aanwezig zijn de grootste ‘officieuze’ Twitter- en Facebook -accounts) hebben, de Klout score van de clubs is en de gemiddelde buzz rond een club.
Op de detailpagina worden de grafieken van de diverse bronnen over 30 dagen weergegeven. Daarnaast kun je zien wie de grootste ‘influencials’ van een club zijn. Rankingz, dat nog in beta-fase verkeert, wordt binnenkort uitgebreid met meer data van onder andere Hyves, MySpace en YouTube. De voorlopige stand van de Eredivisie op Social Media gebied wordt hieronder weergegeven, de aanvullende data zal binnenkort wel voor een ander inzicht zorgen.
Voor #D2W staat het vast dat er op het gebied van Social Media in de Eredivisie, kijkende naar het aantal officiele Facebook-paginas, kijkende het grote ‘zend’-karakter dat de meeste clubs er op na houden er nog een lange weg te gaan is. Het voetbalseizoen wordt daarom naast de prestaties op het veld online ook spannend. Welke club ‘evolueert’ het snelst en wordt de Social Media kampioen?