Vorige week vrijdag bereikte ons het nieuws dat CMI Holding Eyeworks Sports (onder andere bekend van Voetbal International en Tour du Jour) overneemt van Eyeworks Holding. Eyeworks Sport gaat samen met drie andere bedrijven verder in de Infostrada Sports Group. "We zien bij onze klanten een grote behoefte om via nieuwe platformen hun publiek te bereiken en tegelijkertijd dat de consument nu behoefte heeft aan nieuwe manieren om sport te beleven, zoals second-screen, interactiviteit en games. De Infostrada Sports Group heeft alle kennis in huis om deze concepten te ontwikkelen en hiermee (inter)nationale markten te bedienen." In een korte analyse gaf Gijsbregt Brouwer eerder al zijn visie, vandaag heeft Sport28 een exclusief interview met de kersverse CEO van Infostrada Sports Group, Philip Hennemann.
Wat zijn de internationale ambities van Infostrada Sports Group?
Voor Infostrada Sports, gespecialiseerd in sportdata, komt 70% van de omzet buiten Nederland. We merken in het buitenland dat er bij federaties, sportorganisaties en sportmediabedrijven behoefte is aan crossmedia toepassingen. Hierbij moet gedacht worden aan alternatieve en ondersteunende manieren om sport in beeld te brengen. Apps, second-screen en internet -tv zijn hier goede voorbeelden van. Waar we voorheen afhankelijk waren van andere partijen zijn we met de toevoeging van de nieuwe bedrijven in staat full-service diensten te leveren. Productie, distributie, publicaties, rechten (en het meedragen in de risico's bij rechten), sponsoren, adverteren en het exploiteren kunnen worden verzorgd.
Wat zijn de nationale ambities van Infostrada Sports Group?
In Nederland ligt er nog veel sport op straat waar weinig mee gebeurd. Er zijn mondjesmaat initiatieven, ook online, maar er is veel verbetering mogelijk. De basis voor het opzetten, het verdienmodel, is voor veel sporten lastig break-even te krijgen. Dit resulteert in het uitblijven van een structureel aanbod. Infostrada Sports Group is in staat slimmer en efficiënter te produceren door het aanbieden van een totaal pakket.
Nederland is een digitaal ontwikkeld land en fungeert daarmee als testcase voor andere landen. Duitsland en Engeland zijn tevens digitaal goed ontwikkeld. De mogelijkheden voor voetbal liggen o.a. in Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk en België. Ook via sportevenementen zien we mogelijkheden. Recentelijk was het WK Tafeltennis in Nederland, tafeltennis is een zeer populaire sport in Azië. Met het verlenen van diensten aan dergelijke evenementen zien we mogelijkheden om ook in landen als Azië onze diensten te kunnen leveren. De insteek is om één centrale commerciële regie te hebben in samenwerking met derden.
Concreet in Nederland; Waar zien jullie mogelijkheden?
Naats bestaande projecten ligt onze prioriteit nummer 1 ligt bij een algeheel platform waarop meerdere sporten samenkomen. We zijn partner van de Jupiler League en Eredivisie Live maar ook bij het vrouwenvoetbal en de topklasse zien we mogelijkheden.
Hoe zien jullie de wisselwerking tussen enerzijds de productie van content en anderzijds de vrijwaring van content? Ga je partners en klanten met dergelijke initiatieven niet in de weg zitten?
Alle proposities van opdrachten vinden plaats op basis van shared revenue en partnerships. Door een optimale samenwerking te vinden met derden en beloond worden voor diensten die worden geleverd zitten we niemand in de weg.
We zien dat de consumptie van sport veranderd, de nieuwe manieren van 'gratis', de effecten op sponsoren en adverteren, maar ook de convenience van pay-per-view. De convenience, het gemak, moet het uitgangspunt worden van ieder sportmedia-initiatief. We zien een versnipperd aanbod van sportmedia overal verschijnen. Het is onze ambitie om via een single sign-on de sportliefhebber één account te bieden voor al zijn sportabonnementen ongeacht het platformcontent. We zijn druk bezig om dit te realiseren.
Kunnen we binnen de appwereld overnames verwachten?
Momenteel werken app bouwers met onze content. In het voetbaldomein zien we mogelijkheden om via second-screens de sportliefhebbers te voorzien van meer diepgang. Met second-screens zijn we in staat om (social-connected) de data van Infostrada te integreren met het beeld. Zo leveren we steeds meer aan de doelgroep. Dit kan via abonnementen, gesponsord, een geadverteerde versie of het wordt afgenomen door de zendgemachtigde. Dergelijke initatieven zijn nu in ontwikkeling en hier zal snel meer bekend over worden gemaakt.
Binnenkort verschijnt er op Sport28 een artikel over Eredivisie Live, deze zal meer inzicht bieden in het nieuwe digitale platform.