Nederlandse Biatleet “sociaal” naar de Spelen van Sochi 2014

Woensdag hadden we op de Johan Cruijff Institute (sportmanagement) les van Herbert Cool. De gewone man in de straat zal deze naam niets zeggen, maar hij is een Nederlandse biatleet die traint voor de Olympische Spelen van Sochi 2014. Nog nooit is een Nederlander gestart op dit onderdeel en hij wil de eerste zijn! Hoe hij dat doet? Door zijn eigen commerciele team: “Team Cool”

Teamcool
De 26-jarige biathleet heeft een heel team om zich heen gevormd met een trainer, teammanager, copywriter, videomaker, mental coach en wedstrijd begeleidingsteam. Via zijn eigen website www.teamcool.nl deelt hij unieke content met professionele filmpjes, onder de naam: “Cool TV”. Inmiddels zijn de eerste 6 afleveringen gemaakt over zijn trainingen, sneeuw, schieten en waxen.

Social media & biathleet
Sociale media spelen een centrale rol in de positionering van hem als Nederlands biatleet. Hij heeft een facebookpagina, twitteraccount en videokanalen zoals vimeo en youtube. Zoals Herbert zelf duidelijk vertelt: “Niemand is meer geinteresseerd in tekst, je moet professionele filmpjes maken en delen”. Nederland zal nooit een biatlon cultuur krijgen, maar Team Cool probeert het wel op de kaart te zetten zodat de man op de straat weet dat biathlon bestaat uit langlaufen en schieten, en dat het een van de zwaarste sporten ter wereld is!

Olympische Droom
De noodzaak voor dit team zag Herbert Cool, omdat de Nederlandse Ski Federatie en NOC-NSF hem geen financiele steun kon geven. Het NOC-NSF is namelijk gefocust op 8 sporten en het biatlon maakt daar geen deel van uit. Daarom is Herbert ook op zoek gegaan naar een manier om sponsoren aan hem te vinden. Via de “Olympische Droom” die hij heeft probeert hij potentiële bedrijven over de streep te trekken.

Hij biedt bedrijven die hem sponsoren een zogenaamde VIP-trip. Dat is een 3 dagen all-inclusive reis naar een van zijn wedstrijden. Zo krijgt de sponsor een unieke “experience” en een indruk van de biatlonwereld. Op de tribune zitten vaak duizenden mensen en dus geeft het sponsoren enorme exposure om Team Cool te ondersteunen.

Volg @coolherbert dus naar zijn Olympische Droom. Of hij het nu wel of niet haalt, hij deelt unieke content, is bereikbaar via sociale media en zet zich volledig in. Daar gaat het om!