Amerikaanse digital en social showcase met NHL en NFL

De NFL en NHL zijn al jaren een showcase voor de digitale en sociale sportwereld. Veel van de Amerikaanse invloeden zien we terug in Nederland. Live-streaming, social media beleid en inzet, second-screens en social games , we zien ze in een digitaal land als Nederland steeds meer opduiken in de sport. Met de bovenstaande pijlers leek het me interessant om een aantal recente ontwikkelingen te pakken. Waar gaat de online sportbeleving op korte termijn heen?

Social Media beleid
De NHL heeft recentelijk een social media beleid geïntroduceerd. Belangrijkste gevolg is een 'social media blackout' op wedstrijddagen (van twee uur voor en twee uur na) voor spelers en teamleden. Dit geld niet alleen voor Twitter maar ook voor Facebook, MySpace en Foursquare. Overtreders kunnen een boete verwachten, wat inhoudt dat er monitoring over de hele competitie plaatsvindt. "NHL players will not be allowed to tweet beginning two hours before a game and won't be able to resume until completing postgame media obligations. Rules are stricter -- no game-day use -- regarding hockey operations personnel. "

Vergelijking
Social media beleid is een 'hot topic' en in iedere competitie wordt er anders mee omgegaan en gelden er andere regels. Een korte vergelijking.
In Engeland stelt de FA voor de social media gebruik dezelfde regels als bij andere vormen van publieke communicatie. Provocerende, persoonsgerichte, discriminerende of beledigende voetballers ontvangen een boete. Iets wat Ryan Babel aan de lijve heeft ondervonden.

In de Amerikaanse voetbalcompetitie (MLS) heeft de organisatie het overgelaten aan de clubs. Zij zijn verantwoordelijk voor het opstellen, monitoren en eventueel bestraffen van overtreders. Wel geeft de organisatie aan dat er monitoring over de spelers plaatsvindt. Overtreders worden individueel bekeken.

In de Amerikaanse basketbal- , rugby- , hockey- en honkbalcompetitie is het gebruik van mobiele apparaten gedurende de wedstrijden verboden. Dit is inclusief 45/90/120minuten voor de wedstrijd en na de persmomenten aan de traditionele media. Voor de wedstrijden wordt social media via initiatieven gestimuleerd.

De NCAA (National Collegiate Athletic Association is een organisatie waar de social media beleid een absolute noodzaak was. Dit resulteert in een ingewikkeld beleid dat slechts enkele functionaliteiten in bepaalde situaties verbiedt. Als voorbeeld wordt het rekruteren van sporters genoemd. Bij het gebruik van social media mag enkel de e-mailfunctie wordt gebruikt. Hieronder vallen Direct Messages en Facebook Messages. Gebruikt de sporter social media (en dus de DM's en FM's) op zijn mobiel dan moet het contact via deze weg worden gestaakt. Via de laptop is wel toegestaan. Hoe de coach hier achter moet komen is onduidelijk. Het plaatsen van comments over rekruteren is op de teampagina's niet toegestaan.

De organisatie achter de dames tenniscompetitie (WTA) heeft geen social media beleid, wel adviseren ze om effectief, professioneel en verantwoordelijk gebruik te maken van social media. Elke bekendmaking die eerder wordt medegedeeld via social media dan aan de organisatie zal worden bestraft. Tot nu toe kent het damestennis geen overtreders.

De meest populaire worstelcompetitie (UFC) kent ook geen social media beleid zij focussen hun energy op het begeleiden van trainers en spelers bij social media-gebruik. Dit is interessant, want juist in een competitie waar agressiviteit en power een hoofdrol speelt is de kans groter dat er fouten worden gemaakt bij het gebruik van social media. De UFC kent echter tot nu toe geen enkel incident. "We focus a lot of energy on educating and training our athletes on the benefits of social media, and we warn them about the possible dangers, too. We've embraced Twitter and Facebook like no one else in sports, and it's played a big role in our success. We don't find policies necessary."

Live-streaming, gevecht om rechten
Het aanbod van live-streaming en de manier waarop deze wordt aangeboden is volop in beweging. In de Amerikaanse sportwereld wordt er geëxperimenteerd met livestreaming op Facebook. Eerder zagen we bij de MLB al livestreaming via Facebook en dichterbij huis werd de finale van de FA Cup live gestreamd op de Facebook van een sponsor: Budweiser. Experimenten zijn mogelijk, omdat het op zichzelf staande wedstrijden zijn en dus niet in competitie verband (structureel)worden uitgezonden. Ook in Amerika zijn de standaard competities gebonden aan uitzendgemachtigden, kabelmaatschappijen en abonnementen . In dit artikel meer over het gevecht met kabelmaatschappijen voor de livestreaming van een weekend NFL.

Daar wil ik nu niet op ingaan het draait om de sportbeleving. Met het recente interview over de ambities van Infostrada Sports Group in het achterhoofd (denk aan single sign-on, second-screens en de rol van Infostrada bij het tonen van statistieken) is het interessant om te bekijken hoe de Amerikaanse sportfan wordt bedient. De iPad app DirectTV Sunday Ticket heeft livescores, van de totale competitie, de mogelijkheid om te switchen tussen wedstrijden en wedstrijdstatistieken. Het tonen van statistieken gaat logischerwijs wel ten koste van de full-screen view. Tweetal dingen ontbreken, de sociale connectie en toegang tot een videoarchief. Andere iPad apps of live-streaming via de laptop zijn op de toevoeging van manuele replay weinig vernieuwend.  

Social Media inzet
Het begin van de competitie is waar iedere sportliefhebber zich op verheugt. Met frisse moed en hoop beginnen aan een nieuw seizoen, ook op social media. Dit heeft geleid tot een toename van volgers/fans op social media voor ieder (!) team in de NFL. Des te meer van belang om actief deel te nemen.

Games
Tot slot het social gaming domein. Eerder bracht EA Sports (leidend bij sportgames) met 'Superstars' al een football, voetbal en honkbal game naar social media. Nu zal daar ook de hockey league aan worden toegevoegd. NHL Superstars geeft hockeyfans de mogelijkheid om hun eigen ultimate team samen te stellen en te laten strijden tegen vrienden. De lancering zal in oktober plaatsvinden. Bovenstaande pijlers tonen aan dat de Nederlandse sportwereld klaar is voor de volgende digitale en sociale stap.

Conclusie
Of social sportgames echt zullen doorbreken in Nederland, ik denk het niet. Wel zal social-gaming met de toevoegingen van bijvoorbeeld EA Sports Football Club een belangrijke rol gaan innemen bij de beleving van sportgames. Sociale factor gaat een nog grotere rol spelen. De rol van social media zal in 2011 en 2012 ook alleen maar groter worden. Facebook en Twitter hebben in Nederland de weg naar de sportwereld definitief gevonden. Het is aan de sportorganisaties om te monitoren, te sturen en te stimuleren. De toekomstige passieve sportliefhebber kiest voor gemak. Vrienden, statistieken, hoogtepunten en videoarchieven binnen twee clicks of taps bij de hand. De next-level in livestreaming gaat een belangrijke economische bijdrage leveren binnen sportproductie/broadcasting.

Bronnen:

ESPN Go Page 2
Gigaom
Gamezebo
The FA