In een uitverkocht congres namen 400 (aanstormende) sportprofessionals plaats voor het 10-jarig jubileum van de opleiding Sportmarketing aan de Hogeschool van Amsterdam. Een mooie tijd om terug te blikken, maar vooral een uitgelezen mogelijkheid om vooruit te kijken. Hoe ziet de sportwereld er over 10 jaar uit voor een sportmarketeer? Met dagvoorzitter Gijsbregt Brouwer en sprekers/panelleden Eric van der Burg, Cees Vervoorn, Richard Denton, Kees Jansma en Frits Barend had de organisatie een sterke line-up.
Olympische ambitie
Na de opening door Gijsbregt Brouwer namen achtereenvolgens Eric van der Burg en Cees Vervoorn plaats achter de microfoon. De Olympische gedachte vloeide al snel door de zaal. Een terugblik naar 1928 liet een grote verandering in de financiering van de spelen zien. De Olympische spelen van 1928 werden namelijk via een loterij door de bevolking gefinancierd. Van het verleden naar het heden en de toekomst. Cees Vervoorn merkte terecht op dat het traject naar 2016-2021-2028 belangrijker is dan het uiteindelijke doel. Het doel moet zijn om de Nederlandse sportwereld richting 2028 naar een hoger plan te liften. Mocht 2028 niet lukken dan 2032 of 2036. Doorzetten, topsportmentaliteit. De acht ambities zullen resulteren in drie pijlers: vitale samenleving, excellente prestaties en economische impact. Welke kansen er voor Amsterdam liggen is te lezen in de paper 'Kansen voor Olympisch Amsterdam'.
Astronomische bedragen
Richard Denton gaf de aanwezigen een interessante kijk op het verleden, heden en de toekomst van sportmarketing. Belangrijkste ontwikkeling is de enorme financiële groei die de sportwereld heeft doorgemaakt en de belangen die hierbij komen kijken. Als voorbeeld werd de salarissen van de voetballers in de Premier League genomen, die zijn recentelijk door de 1 miljard (!) pond zijn gegaan. Partnerships zijn in de dynamische sportwereld belangrijk. Een mooi voorbeeld van een automerk dat door de sportconnectie in waarde is gestegen is Skoda. Zie hieronder een mooie video. Er werd afgesloten met de 5 belangrijkste pijlers voor elke sportmarketeer, ook/juist in de toekomst. Authenticity, Beyond your brand, content, dialogue & empathy.
Verdiepingssessies
Na de sprekers was het tijd voor de verdiepingssessies. Met onder meer Kees Jansma, Frits Barend, Arno de Jong en Heleen Crielaard waren er sterke sprekers bij de verdiepingssessies. Wat betekenen de technologische ontwikkelingen voor de consumptie van sport? Arno de Jong van Eredivisie Live gelooft in een betaald-content model, niet in een advertisement model. Dit is nog maar 20% van wat het 5 jaar geleden was. De verdiepingssessie over de partnership 'Team Liga', was met de 360 graden strategie erg interessant. Typerend voor de sterke partnership is de communicatie na het (noodgedwongen) stoppen van Marianne Timmer. In plaats van een domper te spreken is Marianne aangesloten als coach van het team. De aankondiging van seizoen 2 zal snel gaan plaatsvinden waarin de nadruk binnen de campagne zal worden gelegd op emotie en de schaatsoutfitten een totaal ander uiterlijk zullen krijgen.
Creativiteit belangrijk in de komende 10 jaar
Tot slot de paneldiscussies. Met Kees Jansma en Frits Barend (gesterkt door Henk Stokhof en Richard Denton) op de krukken werd de toekomst van de sportwereld uitgebreid behandeld. De Olympische ambitie en sport naar de binnenstand brengen waren interessante discussies. Leuk voorbeeld (dat van Kees Jansma kwam) bij Alphens Boys. Hier is een sportmarketeer aan de slag om de vereniging de positioneren. Het grote werk ligt niet niet altijd klaar voor sportmarketeers. Creativiteit zal in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen of een sportmarketeer wel of niet slaagt. Een inspirerende afsluiter van een mooie en interessante dag.
UPDATE: 4 oktober - Video Tien jaar Sportmarketing