Facebook gebruik tijdens NBA Lockout

Met de NBA in een lockout zitten de marketingteams (met name op social media) in een moeilijke situatie. Aan de ene kant de onderhandelingen en aan de andere kant de betrokkenheid en relevantie behouden bij de fans. Het vinden van de juiste balans is lastig. "These things have the capacity to take on a life of their own."  - aldus NBA commissaris David Stern. Daarom is het interessant iom te bekijken wat de lockout doet met de activiteiten op social media. Zo is bijvoorbeeld het aantal postings op Facebook met een derde afgenomen. Twitter wordt sinds het begin van deze week ingezet door de spelersvakbond. 'LET US PLAY' luiden de tweets, aan het einde vanmiddag was 'Let Them Play' trending topic op Twitter.

Zo brachten de Clippers de engagment omhoog via Clippers Nation Around the World. Hierin vroegen ze fans via Facebook foto's in te sturen met het Clippers shirt verspreid over de hele wereld. Dit resulteerde in een enorme toename van de engagment in de derde week van september. Het focussen op de clubliefde is een geslaagde strategie.

Om de verschillen in aantal volgers gelijk te trekken is de engagment gemeten aan de hand van de formule: Aantal likes post / Aantal fans/ likes x 10.000.

Twitter
Ondertussen wordt ook Twitter ingezet tijdens de lockout. Binnen de spelersvakbonden wordt Twitter gebruikt om de 'LET US PLAY' berichten naar buiten te brengen. Een bericht wat maandag veel werd geretweet door NBA-spelers, met als gevolg dat 'Let Them Play' aan het einde van de middag Trending Topic op Twitter was.

" On Monday, Chris and I will tweet and post “LET US PLAY.” This was used by the NFL players and many will be joining us on Monday and retweeting the same message to show their support for our players. I will also be using the hash tag #StandUnited after all my messages until this lockout is over. "