Mogen spelers wel of niet twitteren tijdens wedstrijden?

Mogen spelers wel of niet Twitteren tijdens wedstrijden? Velen zeggen: “Natuurlijk niet!” Het leidt ze enorm af van de focus wat belangrijk is, namelijk de wedstrijd winnen. Toch ben ik van mening dat er mogelijkheden zijn om tijdens wedstrijden te Twitteren zonder dat het de prestaties op het veld beïnvloedt. De reactie “Natuurlijk niet!” is logisch. Hoe kan een speler zich focussen op de wedstrijd als hij/zij Twittert tijdens de wedstrijd? Ook in Amerika zagen we eerder al dat er unaniem werd gekozen voor een 'social-media black-out' voor een aantal uur rondom de wedstrijd. Als liefhebber van sport gaan we graag op de stoel van de sporter zitten en willen we 'de schoonheid van het spelletje bewaren'. Net als veel mensen tot voor kort zeiden dat menselijke fouten bij sport hoorden.

Fanengagment in a $46 billion-industry
In een '$46 billion-industry' (zoals Richard Denton een aantal weken geleden tijdens het Sportmarketing-congres zei) is er geen ruimte voor menselijke fouten. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van de doellijn technologie, die er binnen 1-2-3 jaar gaat komen. De commerciële belangen gaan (zolang het de prestaties op het veld niet schaad) voor. Daardoor kan de sport groeien. Als we nu eens op de stoel van de commerciële mensen gaan zitten dan willen we de sponsoren en de fans (twee groepen die direct in relatie staan met elkaar) tevreden houden. Sponsoren laten zich graag zien bij een actieve fanbase en een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor fanengagment. Iets waar social media zich uitstekend voor leent.

Onder de juiste voorwaarden
Het bovenstaande doet de eigenaren van een club in een spagaat belandden, enerzijds de prestaties op het veld (komt voor rekening van de trainer) en anderzijds de commerciële belangen (komt voor de rekening van de commerciële mensen). Met die spagaat in het achterhoofd wil ik naar één van de grootste sportevenementen van de wereld, de Super Bowl. Bij de New England Patriots speelde het volgende: De manager commerciële belangen wou daar (potentiële) partners meenemen in het vliegtuig naar de Super Bowl. De trainer vond dat dit afleidde. De eigenaren wogen de voor- en nadelen tegen elkaar af en besloten dat onder een aantal voorwaarden de potentiële partners mee mochten vliegen. Het resultaat: drie Super Bowl titels terwijl de potentiële partners meevlogen. Onder de juiste voorwaarden is het dus mogelijk.

Conclusie - opties
Laten we zeggen dat de spelers op de bank een foto nemen van het nieuwe trainingspak, pet of schoen met de mededeling dat die een paar uur na de wedstrijd met een kortingsvoordeel te verkrijgen is in de fanshop. Salesboost door slechts 140 letters. En zo zijn de mogelijkheden eindeloos. We moeten de mogelijkheden die de sport biedt voor het gebruik van social media opnieuw definiëren. Is er (met een doordacht plan) ruimte om de betrokkenheid met de fans tijdens de wedstrijd te verhogen? Een aantal Nederlandse clubs zijn goed bezig op social media-gebied, het is tijd voor de volgende stap. Tijd om na te denken over een 2012-in game plan. Hoe kunnen we de spelers daarbij betrekken? De mogelijkheden liggen voor het grijpen!