Het Wintersporters Magazine kent vanaf deze week speciale iPad-edities. Het magazine bevat verhalen, fotoverslagen en video reports. Naast nieuwe verhalen bevat het iPad-Magazine ook verhalen die eerder op Wintersporters zijn verschenen. Met de komst van iOS5 is het magazine één van de eerste Nederlandse uitgaven die in de Apple Newstand (de nieuwe digitale kiosk) te verkrijgen is. Om vast warm (of koud) te draaien voor het aankomende wintersportseizoen hielden we een interview met Martijn van Erp, oprichter van Wintersporters.nl
Wordt de wintersporters-community met elkaar in contact gebracht via het magazine, bijvoorbeeld via social media of is er plaats voor intergratie van de eigen social media?
Allereerst moet ik even uitleggen welke rol Wintersporters Magazine heeft in ons totale aanbod. Ons centrale project is wintersporters.nl, de grootste wintersport website van Nederland en België. Met deze website bereiken we maandelijks honderduizenden wintersportliefhebbers. Wintersporters.nl bestaat voor een groot gedeelte uit bestemmingsinformatie (sneeuwhoogtes, lokale weerberichten, etc) en een grote actieve community (forum, weblog & facebook.com/wintersporters).
Afgelopen jaar zijn we begonnen met het opzetten van een nieuwe takken. We hebben een boek uitgegeven (http://www.wintersporters.nl/boek) en komen App's voor iPhone en Android.
Daarnaast komen we nu met Wintersporters Magazine voor iPad. Het idee hierachter is dat we heel erg veel eigen content schrijven die niet altijd geschikt is voor desktop schermen. Met het magazine willen we verdiepende artikelen aanbieden.
De eerste versie is vrij statisch, maar achter de schermen werken we nu al aan de volgende versie. Het magazine moet ook zeker een rol gaan krijgen in de community. Naast onze eigen community (waar mensen een wintersport-profiel hebben) willen we daarbij ook twitter en facebook inzetten.
Wordt het magazine in de toekomst gekoppeld aan locatie (aangezien de app om een locatie vroeg) ?
In de toekomst gaan we zeker wat doen met locatie-gebaseerde informatie. We kunnen hier nog niet al te veel over zeggen.
Wat is het toekomstbeeld van Wintersporters Magazine? Waar liggen de prioriteiten om door te ontwikkelen?
Zoals ik al aangaf is de eerst versie vrij simpel. We proberen eerst veel lezers aan ons te binden. Dat doen we door promotie op onze andere projecten. Stap 2 is om deze lezersgroep in te zetten om meer lezers buiten deze cirkel aan ons te binnen.
Hoe wordt het magazine gefinancierd?
Door ons enorme bereik in een kleine niche weten erg veel adverteerders ons te vinden. Op de wintersporters.nl hebben we nu al 3 seizoenen een vraag die ons aanbod overstijgt. Met dit magazine kunnen we adverteerders een nieuwe en unieke manier bieden om met wintersportliefhebbers in contact te komen. Voorlopig blijft het magazine dus helemaal gratis.