Dat Barcelona een enorme voetbalclub en sportidentiteit is behoeft geen verdere toelichting. Maar ook op social media gebied zijn de Catalanen een klasse apart. Benieuwd hoe de Spaanse kampioen, winnaar van de Champions League en grootste sportbrand op Facebook social media inzet? De belangrijkste conclusies uit een interview op Digital-Football.
De Catalaanse topclub heeft zoals gezegd op sportgebied wereldwijd de grootste Fanpage op Facebook en zijn actief op het gebied van fanengagment via Twitter en Youtube. In het afgelopen jaar zijn ze druk bezig geweest om de social media-activiteiten verder te optimaliseren. Goed voorbeeld hiervan is de partnership met Telefonica om ervoor te zorgen dat er te midden van 100.000 supporters genoeg bereik is om alles via social media te delen. Vier belangrijke pijlers uit de social media strategy.
Social Media-beleid
Het beleid van Barcelona op het gebied van social media richt zich vooral op het ondersteunen van medewerkers en spelers. Zo gaven ze aan een scholingsstrategie klaar te hebben liggen zodat iedereen de impact van bijvoorbeeld een tweet begrijpt. Education is the way forward.
“We don’t like to restrict the use of Social Media. We just try to give all the information, tools and support to all FC Barcelona employees, football players included, in order to be aware of.”
De ROI- van de social media-gebruik
Bij de Facebook Fanpage draait het niet om de nummers, maar om de engagment. Ze zien Facebook als een servicetool en bij de ROI van social media draait het niet alleen om sales. Dit is goed terug te zien in het aantal Twitteraccounts, waarbij de focus ligt op de belangrijkste talen. Het internationale karakter van de Fanpage geeft Barcelona de mogelijkheid om een internationaal publiek aan te spreken en ook daar een identiteit op te bouwen. Dit sluit aan bij de volgende pijler, de investering in de lange termijn.
Investering in de lange termijn
Het social media team is onderdeel van de afdeling Marketing en Communicatie en heeft daarom ook dezelfde plaatst. Verschillende doelgroepen (voornamelijk op basis van taal barrières) worden apart benaderd. Zoals eerder aangegeven hebben ze voor de verschillende talen ook verschillende accounts om zodoende een goede basis te leggen voor een langdurige en optimale relatie met de fans. Zo blijven ze enerzijds dicht bij hun roots en spreken anderzijds een internationaal publiek aan.
Blik in de (mobiele) toekomst
Geo-location, mobile sharing en mobile ticketing zijn binnen mobiel de belangrijkste onderdelen. De sportervaring is een on-the-go en moment-opname en dat maakt mobiel belangrijk. Door de partnership met Telefonica wil Barcelona naast de sociale omgeving ook mobile sharing ondersteunen.
“Mobile phones are the future of connectivity. The challenge is to convert Camp Nou in a “mobile friendly” zone.”