Reclames rondom de Super Bowl zijn altijd veelbesproken. Een commercial van 30 seconde kostte in 2010 een kleine drie miljoen dollar. Niet alleen bij de criticasters zijn de Super Bowl-commercials een belangrijk onderwerp van discussie, ook voor de sportliefhebbers is het ieder jaar weer een verrassing met wat voor soort commercials (veelal de grote) merken schitteren. Inmiddels zijn de Super Bowl ads een fenomeen geworden. Jaarlijks organiseert USA Today daarom de Super Bowl Ad Meter waarin de commercials worden beoordeeld. Voor de editie van 2011 zijn USA Today en Facebook gaan samenwerken om de Super Bowl Ad Meter via een applicatie naar Facebook te brengen. Zo wordt het publiek in staat gesteld om de commercials te beoordelen. “Social media is changing the face of consumer engagement and this partnership more than ever, puts the consumer at the center of the conversation around advertising’s biggest annual event.”
USA Today heeft terecht geconstateerd dat het na 24-jaar tijd is om de Ad Meter socialer en relevanter te maken. Voorheen werd het gebruik gemaakt van vrijwilligers en online data om de commercials te beoordelen. Met de Facebook app is de Ad Meter weer eigentijds.
" The USA Today-Facebook Super Bowl Ad Meter is going to give millions of people the ability to not only interact with the various Super Bowl commercials, but to rate the ads and share with their friends on Facebook, making the Ad Meter social brings it to an entirely new level and we’re proud to be a part of it.” aldus Mike Hoefflinger, director Global Business Marketing bij Facebook. "