We staan met het fenomeen 'second-screen' aan het begin van een nieuw tijdperk. Met de opkomst van de smartphone en de tablet is de ervaring van een second-screen enorm belangrijk geworden, en eigenlijk moet het begrip second-screen opnieuw worden gedefinieerd. Tijdens het Digital Fan Marketing-congres afgelopen week in San Fransisco werd de ontwikkeling van het tweede scherm uitgebreid besproken en een belangrijk gedachtegoed werd daar gedeeld. Second-screens zijn er niet langer om extra content te leveren, het vraagt om een interactieve en sociale bijdrage van de gebruikers. Maar hoe?
Belangrijke ontwikkeling
Het antwoord op die vraag komt vanzelf als de ontwerper/ bedenker het volgende gedachtegoed eigen maakt. De basis van de revolutie ligt bij de data. Nu tablets en smartphones gesynchroniseerd kunnen worden met apparaten en locaties zijn second-screens in staat een aanvullende rol in te nemen in plaats van een veredeld eerste scherm te zijn.
Maar de belangrijkste ontwikkeling ligt niet bij de technologie maar bij de ervaring; wat kunnen we met deze technologische ontwikkeling doen om de gebruikerservaring te verbeteren? De belangrijkste toevoeging zijn mensen, the social layer, het delen van de ervaring. Met de technologie zijn we in staat om personen overal en altijd deel te laten nemen aan een ervaring.
De bovenstaande mogelijkheden maakt van een second-screen niet langer een manier om extra content aan te bieden. De ervaring (of het nu tv-kijken, wedstrijd bezoeken of autorijden is) moet worden ondersteund. De second-screen krijgt een service rol. Het is aan de ontwerper/ bedenker om daar op de juiste manier een sociale laag aan toe te voegen.
Interessante voorbeelden
Een app die het bovenstaande gedachtegoed uitstekend heeft toegepast komt uit een onverwachte hoek, het is een navigatie-app. Autorijden is enorm context- en locatiegevoelig. Voor een bestuurder is de voorruit het eerste scherm en de mobiele telefoon het tweede scherm. Waze maakt van rijden een sociale en interactieve ervaring door het gebruik van real-time informatie over de weg gedeeld door de crowd. De gebruikers werken samen om van de navigatie-app (second-screen) een optimale ervaring te maken. Ze hebben goed nagedacht hoe het second-screen een bijdrage kan leveren aan de rijervaring.
Sportbeleving
Dit gedachtegoed heb ik een aantal jaar geleden toegepast zien worden in de sport, eigenlijk z'n tijd ver voorruit. Het is de buitenspellijn zoals Peter Kentie die op de smartphone wou introduceren. De app stelde de kijker na de actie direct in staat om te constateren of het wel of geen buitenspel was. Helaas botste dit met de reglementen.. Het mist de sociale laag, maar het is wel een mooie toevoeging op het gebruik van de smartphone als second-screen.
Een ander mooi voorbeeld is de Heineken Star Player waarmee je via multiple-choice vragen echt interactief, competitief en (in mindere mate) sociaal bezig ben met de wedstrijd die je op de tv aan het kijken bent. Geeft tv kijken een totaal anders beleving.
Second-screen van de toekomst
Ik ben heel erg enthousiast over het gebruik van een second-screen binnen de sport. Er zijn mogelijkheden om de sportbeleving door het gebruik van second-screens enorm te verbeteren. Toch zie je vaak dat second-screens nog niet als second-screen worden ingezet. Second-screens moeten drie elementen bevatten: Serviceverlenend, interactief en sociaal. Als de ontwerper en de bedenker dit als leidraad houden kan de second-screen uit de schaduw van de first-screen kruipen.