Een foto in de krant van maandag 31 oktober, bracht mij tot bovenstaande titel. In mijn blog van december 2010 vroeg ik me af hoe het kwam dat er zoveel “oude economie” in de sportsponsoring zat en waar bijvoorbeeld de internetbedrijven blijven. Inmiddels hebben de punt-nl’s dus hun intrede gedaan in de voetbalsponsoring. Maar ik geloof toch niet dat dit helemaal het antwoord is op mijn vraag uit december.
FC Utrecht, Vitesse en NEC
Simpel.nl is inmiddels shirtsponsor van zowel FC Utrecht als Vitesse en is daarnaast ook betrokken bij Roda JC. Voorschotje.nl is shirtsponsor van NEC. Een ander voorbeeld wat dit weekend (het schaatseizoen is begonnen) voorbij kwam was Team Op=Op Voordeelshop (.nl).
Natuurlijk zal de sponsoring van voetbal en schaatsen deze bedrijven de nodige naamsbekendheid en zichtbaarheid opleveren. Maar sponsoring heeft ook te maken met imago. Sponsoring is een verhaal vertellen zonder het te vertellen. Er is sprake van een imagotransfer. Maar deze werkt twee kanten op. Als supporter kan je toch wat moeite hebben met een naam als Simpel, Voorschotje of Voordeelshop. Het klinkt allemaal wat goedkoop en eenvoudig.
Activaties
Uiteindelijk zal de manier van activatie bepalend zijn in het succes van de sponsoring. Op de site van Voorschotje.nl is niets te vinden over de voetbalsponsoring. Op de site van NEC alleen een banner naar de site van de hoofdsponsor. Op de achtergrond van de site staan nog foto’s met andere shirtsponsoren!
Op de website van Simpel.nl. is niets te vinden over de voetbalsponsoring. Op de sites van de beide clubs is een link naar de sponsor snel gevonden, maar kom je op een gewone pagina terecht, met niets speciaals voor de supporter.
Simpel.nl maakte wel een goede start door de supporters van FC Utrecht invloed te laten hebben op het design van de uit- en thuis tenues, waarmee wellicht een deel van de ophef over de bijzondere sponsornaam werd weggenomen.
http://fcutrecht.nl/nieuws/actueel/3765/de-tenues-seizoen-2011-2012
Daarnaast willen ze “het gezin weer in het stadion krijgen” door acties te doen:
Kom samen met je (klein)kind, neefje of nichtje naar Stadion Galgenwaard voor de wedstrijd. Je zit in het sfeervolle familievak en krijgt o.a. een goodiebag en een FC Utrecht vlag. Kom naar het stadion en juich je schor voor FC Utrecht!
Al met al iets meer reden om als supporter een warm gevoel bij de sponsor te krijgen.
Op www.opisopvoordeelshop.nl zie je direct het schaatsteam met een link naar de teamsite. Dat is het dan ook wel meteen, verder op de site geen activatie van de schaatssponsoring. De site van de schaatsploeg is erg in de kleur van de sponsor en biedt een aantal leuke onderdelen, maar maakt verder geen koppelingen naar de sponsor anders dan met een banner.
Conclusie
De eerste stappen zijn gezet maar het wachten is nog op een mooie sponsorcase van een echt 2.0 bedrijf.