In 2010 deed Gijsbregt Brouwer mee aan de Alpe D'Huzes met maar één drijfveer: zijn broer Alewijn Brouwer steunen die met lymfeklierkanker in het Erasmus MC lag. Door het persoonlijke en oprechte verhaal wist hij kleine en grote sponsoren aan zich te binden. Met de crowdfunding-actie haalde hij ruim 15.000 euro op. Wat waren de succesfactoren?
Achtergrond
Twintig jaar voor de actie beklom Gijsbregt Brouwer met zijn broer Alewijn Brouwer al de Alpe D'Huzes. De beklimming stond in 2010 (net als in 2009) wederom op de planning tot er bij Alewijn Brouwer lymfeklierkanker werd geconstateerd.
Persoonlijk en authentiek verhaal
Bij de Alpe D'Huzes fietsen de deelnemers alleen of in teamverband geld bijeen waarbij zij een bijdrage leveren aan de strijd tegen kanker. Dit maakte de poging en de beklimming erg persoonlijk. Om zijn broer te steunen startte Gijsbregt een crowdfunding actie. Door een authentiek en persoonlijk verhaal dat overzichtelijk en deelbaar was, werden deelnemers gemotiveerd om de boodschap door te sturen. Zo werden mensen bereikt die niet direct bereikbaar leken, met meer dan 250 sponsoren tot gevolg.
Toevoegde waarde
Naast het persoonlijke, authentieke en gemakkelijk deelbare verhaal was de toevoegde waarde voor sponsoren een belangrijke succesfactor. In ruil voor de bijdrage van de sponsoren werden er vier clinics georganiseerd. Zowel voor de actieve als minder actieve sporters waren er fiets-, schaats-, zwem- en hardloop-clinics. Door toevoegde waarde (in de vorm van een tegenprestatie) te bieden werden potentiële sponsoren getriggerd voor een bijdrage of een hogere bijdrage.
Slotwoord door Gijsbregt Brouwer
Crowdfunding? Een bijzondere vorm van crowdfunding, want het ging hier eigenlijk om charitatieve fondsenwerving via social media. En het is gelaagde crowdfunding: elke deelnemer werft bij zijn eigen crowd en alle deelnemers samen vormen ook weer een crowd. Daardoor kan #AD6 meer dan €20 miljoen ophalen voor het Koningin Wilhelmina Fonds en de kankerbestrijding. Met onder meer Livestrong behoort dit evenement daarmee tot de grootste crowdfunding initiatieven in de sport, wereldwijd.