Manchester United is bezig met de ontwikkeling van een eigen (sociaal) platform om de 350 miljoen supporters wereldwijd te bereiken. SapientNitro is als partner aangewezen voor de digitale strategie, marketingcommunicatie en de online beleving. Volgens Manchester United zijn er wereldwijd meer dan 500 miljoen fans, volgens onderzoeksbureau TNS heeft Manchester United zelfs een potentiële doelgroep van 660 miljoen. Het platform zal multimediale content en een webshop bevatten. Ook de sponsoren krijgen de mogelijkheid om zichtbaar te zijn. Wat is het doel van Manchester United om een eigen platform te starten?
Doel(groep)
Het doel is om met exclusieve content (zoals video's met sterspelers en MUTV) fans meer betrokken te krijgen bij de club. De doelgroep is wereldwijd maar met name bij de Aziatische fanbase ligt veel potentie. Eerder sloot Manchester United al een partnership met een Aziatisch communicatiebedrijf die de fans per mobiel bedient. SapientNitro neemt bij de ontwikkeling het design en de functionaliteiten voor zijn rekening. De (gefaseerde) bouwperiode is naar verwachting twee jaar. Over de naam is nog niets bekend gemaakt.
Fan staat centraal
Hoe gaat het platform eruitzien, welke functionaliteiten biedt het en welke mogelijkheden zijn er voor sponsoren. Een vergelijkbaar Social Network is gemaakt voor de Wests Tigers en daarom is het interessant om deze te bekijken. Na het aanmaken van een account maakt het platform direct de connectie met fans uit de omgeving. Het platform ontvouwt zich rondom jouw profiel, wie jij bent, hoe oud je bent en waar je interesses liggen. Vanuit dit gedachtegoed kan de fan zich aansluiten bij verschillende niche-netwerken zoals lifestyle, sport, cultuur en muziek.
Representatief?
Er wordt gewerkt met fictief geld, in dit geval ZooCash (de mascotte is een tijger). Dit opent de weg naar games, daar kan geld gewonnen worden en dat geld kan vervolgens in de webshop worden besteed. Sponsoren zijn niet prominent zichtbaar. Ook de activering van sponsoren komen in eerste instantie niet actief richting de bezoeker. Het is en blijft de vraag in hoeverre dit platform representatief is voor het toekomstige platform van Manchester United, aangezien die pas over twee jaar echt up-and-running is. Tot die tijd blijft het gissen.