Vijf jaar geleden begon ik Brightguys: een bureau voor sport en nieuwe media. Sport en sportmarketing waren in 2006 extreem zichtbaar in en waardevol voor de media, maar er was totaal geen koppeling met internet en mobiel. Om uit te leggen wat de noodzaak van de combinatie sport en internet was begon ik erover te bloggen. Eerst bij Marketingfacts en later op mijn eigen site. Maar er zat meer in de lucht en daarom lanceerde ik vorig jaar met Marco Derksen Sport28. Inmiddels bestaat dit blog meer dan een jaar en is het (al) tijd voor een volgende stap: Sport28 wordt SportNext.
Het eerste jaar Sport28
Vorig jaar augustus werd Sport28 stilletjes gelanceerd in beta. Officieel is de site dat nog steeds, maar met meer dan 50 verschillende bloggers, honderden postings en een professionele redacteur/community manager (Wijnand), kunnen we nauwelijks meer van beta spreken. Toch is het mooi om te zien wat het eerste jaar (in beta) heeft opgebracht: de verkiezing van de sport app van het jaar, een bericht dat radio en de krant haalde, vele trouwe lezers en vooral heel veel berichten over sport, media, marketing, communicatie en sponsoring. Een blog over sport 2.0 zoals ik het ooit bedoelde toen ik die term ging gebruiken om de web 2.0 beweging in de sport aan te zwengelen.
De samenwerking
De eerste samenwerking rondom Sport28 was met de Hogeschool van Rotterdam. Dertien (!) studenten deden onderzoek naar de mogelijkheden van een sport(marketing) 2.0 platform in Nederland. Twee toppers bleven hangen: Jesse studeerde af op wat Sport28 zou gaan heten en Wijnand was een van de eerste bloggers. Vervolgens vond ik Marco Derksen van Marketingfacts/Upstream een partner met veel ervaring in online publishing en vooral in een blog (community) bouwen. Achter de schermen werd vervolgens ook een samenwerking opgezet met de grootste uitgever op het gebied van sport in Nederland: Arko Sport Media. Deze samenwerking en de goede contacten met NOC*NSF hebben geleid tot de volgende stap van Sport28: SportNext.
SportNext: offline en online
Ik ben nooit zo'n voorstander van offline en online, juist omdat de twee zaken zelden los van elkaar staan. Toch is het mooi om te zien dat SportNext rondom zowel online (het blog en de social media van Sport28) als offline (een magazine, sportmarketing congres, studiereizen en workshops) content wordt gebouwd. Maar vooral wordt SportNext een plek waar liefhebbers van sportmarketing elkaar kunnen vinden, kunnen leren, kunnen delen, op de hoogte kunnen blijven en nog veel meer. Een community, een platform, een eco-systeem, er zijn veel mooie woorden voor, speciaal voor de sportmarketeers van Nederland en in hun slipstream de mensen die zich vanuit of rond de sport bezig houden met commercie, sponsoring, media, communicatie en innovatie. Vooral dat laatste: we kijken naar voren en zoeken de mogelijkheden van de (door internet) verbonden sporter en sportliefhebber op. Niet losstaand, zonder de "traditionele" sportmarketing, maar juist als geheel: online en offline dus.
SportNext: en verder
Er zal nog veel gemeld worden over SportNext: over hoe je lid kunt worden als je meer wilt dan alleen het blog lezen of over alles wat er allemaal naast het blog zal gaan gebeuren. Maar nu vind ik het vooral belangrijk om te melden dat we met het blog meer gaan bieden: meer onderwerpen en meer mogelijkheden dan alleen lezen en reageren (of bloggen). Ik ben blij om Sport28 te koppelen aan SportNext en best trots dat we straks een heus (papieren) magazine krijgen.
Voorlopig zal de update van de site het eerste zijn wat jullie te zien krijgen van SportNext, maar er komt snel meer.