Vorige week was het dan zover, Google kondigde de langverwachte bedrijfspagina's Google+ Pages aan. Hoewel de buzz rondom Google+ is gedaald blijft het interessant om te zien welke sportorganisaties als eerste aan de slag gaan dit nieuwe platform. Niet zo zeer om baanbrekende initiatieven te zien ontplooien maar meer om te zien wie de voortrekkersrol nemen. FC Barcelona en Chelsea zijn de eerste sportclubs en direct is er al een verschil in benadering van het platform te zien.
Intentie
FC Barcelona kondigde de aanwezigheid met: “Strategic agreement between FC Barcelona and Google+” op de website grootst aan en Chelsea heeft zijn aanwezigheid nog helemaal niet onder de aandacht gebracht. Een duidelijk verschil in intentie. FC Barcelona wil een echte pioniersrol op social media gebied bij voetbalclubs uitstralen terwijl Chelsea eerst even de kat uit de boom wil kijken.
Resultaat
FC Barcelona heeft binnen een week ruim 20.000 volgers en 3.402 keer +1. Chelsea heeft inmiddels 2.100 volgers en 127 keer +1. Op wat wedstrijdfoto's en links naar wedstrijdverslagen na is er nog niet veel op de Pages te beleven. Het oogt als een additioneel netwerk. Ook andere grote digitale clubs zoals Liverpool, Manchester City en Real Madrid wachten af.
Toekomst
Ben erg benieuwd waar de ontwikkeling van Google+ Pages heen gaat. Google+ heeft ruim 40 miljoen gebruikers en schaart zich daarmee tussen de big 3 (Facebook, Twitter en Youtube), maar weet het de sportliefhebbers wereldwijd aan zich te binden? Juist dat wereldwijde karakter is waar ze bij FC Barcelona op hopen. “It's good news that FC Barcelona is present at the worldwide lanch of Google+ Pages. This strategic agreement with Google+ is futher proof our commitment to Barca's global audience.” Wat verwachten jullie van Google+ Pages?