Ruben Houkes Sportmarketeer van het Jaar 2010 - 2011

Ruben Houkes is tot winnaar uitgeroepen van de verkiezing Sportmarketeer van het Jaar 2010-2011. De oud-judoka en winnaar van olympisch brons tijdens de Spelen van Peking in 2008 heeft tijdens zijn topsportcarrière een schooljudoprogramma opgezet, welke nu op vele honderden scholen in Nederland actief wordt ingezet. Naar aanleiding van het succes in Nederland heeft de internationale judobond (ITF) Ruben Houkes (2Basics) gevraagd om dit project ook internationaal uit te rollen. Tevens heeft Ruben in opdracht van de NTTB in aanloop naar het WK tafeltennis de breedtesportcampagne ‘Join the table’ succesvol vormgegeven. Inmiddels ontplooit Ruben ook initiatieven om bij het zwemmen en rugby hetzelfde succes te behalen. In de ogen van de jury (bestaande uit Gerard Dielessen, Gijsbregt Brouwer, Peter Kentie, Frans Oosterwijk en Ben van der Burg) zijn de schooljudoprogramma's een schitterend voorbeeld van nationale en internationale vermarkting van de sport naar een breder publiek. Tevens stellen ze Ruben hiermee als voorbeeld voor de huidige en aankomende sporters waar het gaat om het in een vroeg stadium anticiperen op hun carrière na de sport.

Andere genomineerden
Andere genomineerden voor de prijs Sportmarketeer van het Jaar waren Rijn Vogelaar, Ziggy Tabacznik, Niels Cannegieter, Frank Berteling, Jean-Paul Decossaux, Johan Wakkie, Heleen Crielaard en Jolanda Janssen.
Niels Cannegieter (Triple Double) verdient een eervolle vermelding: hij won met een enorme voorsprong de publieksstem.
De uitreiking van de prijs zal plaatsvinden tijdens de eerste bijeenkomst van SPORTNEXT in februari 2012.

Informatie over de verkiezing
De verkiezing van ‘Sportmarketeer van het Jaar 2010-2011’ wordt georganiseerd door de Businessclub Vrienden Van SPECO (BVVS) en Sport & Strategie van Arko Sports Media BV, in samenwerking met NOC*NSF en Sport28. Met de verkiezing wordt een persoon of organisatie onderscheiden die een topprestatie heeft geleverd op het gebied van marketing of marketingcommunicatie van of door middel van sport. BVVS en Arko Sports Media hebben met deze verkiezing als doel extra aandacht te geven aan het belang van marketing en marketingcommunicatie - als praktische en theoretische discipline – voor de ontwikkeling van top- en breedtesport in Nederland. De jury bestond dit jaar uit Gerard Dielessen (NOC*NSF), Gijsbregt Brouwer (Sport28), Ben van der Burg (Triple IT), Peter Kentie (Eindhoven Marketing) en Frans Oosterwijk (Sport & Strategie).


Bob van Oosterhout - Sportmarketeer van het Jaar 2009