Kranten berichten nauwelijks over sport en nieuwe media

Metareporter heeft sinds het begin van september binnen een selectie van verschillende kranten bijgehouden hoeveel zij berichten over 'nieuwe media'. Het onderzoek toont aan dat er wel degelijk bericht wordt over nieuwe media in de grootste kranten van Nederland. Binnen deze berichtgeving domineren de grote internetbedrijven zoals Facebook, Google, Twitter en Apple. De berichtgeving over nieuwe media is echter vooral aanwezig in het katern Economie. Sport en nieuwe media vinden de weg naar de krant nog maar nauwelijks zo toont het onderzoek aan.

'Nieuwe media'
Het blijft vaag wat de term 'nieuwe media' precies inhoudt. In het onderzoek zijn de kenmerken van Terry Flew (manipulable, networkable, dense, compressable en impartial) aangehouden. Binnen de kenmerken hebben de topics betrekking tot internet, games, databses, digital privacy en sociale netwerksites.

'Oude media' berichten weinig over sport en nieuwe media
Het onderzoek binnen de database toont aan dat er in een periode van drie maanden 1776 artikelen werden gevonden die betrekking hadden tot nieuwe media. Koploper is de Pers met 255 artikelen. De combinatie tussen sport en media wordt weinig gebruikt, slechts 15 keer berichtte de Pers over deze combinatie. Metareporter geeft aan dat er in de toekomst wellicht een uitgebreide analyse plaats zal vinden over de combinatie van sport en nieuwe media in de kranten.

Bron: Metareporter