Hebben persconferenties hun kracht verloren?

De sportwereld is de afgelopen jaren enorm dynamisch geworden en de ontwikkeling van de media speelt daar een belangrijke rol in. Sportorganisaties, sportmedia en daarmee ook de sportliefhebber richten zich steeds meer op online en social. Gevolg is dat persconferenties ook online worden uitgezonden en dat de inhoud regelmatig al van te voren bekent is via social media. Wat rest is slechts een officiële bevestiging. Hebben persconferenties hun kracht verloren?

'Wist-ik-al-gevoel'
De opkomst van social media heeft de tijd waarin een bericht naar buiten wordt gebracht enorm verkort. Één tweet kan ervoor zorgen dat het nieuws direct verspreidt wordt. Hoewel de totale toelichting van alle hoofdpersonen ontbreekt is de kern van het bericht dan al bekend. Het zorgt ervoor dat de persoon die naar de persconferentie kijkt een 'wist ik al' en dus 'een verspilling van m'n tijd'-gevoel krijgt. De sportliefhebber is altijd 'connected' en een persconferentie heeft niet zoveel waarde meer.

Betrouwbaarheid
Toch is er ook een keerzijde. Social media zijn regelmatig het platform waar geruchten als waarheden worden verkondigd. De betrouwbaarheid van een Tweet of een update op Facebook is twijfelachtig. En in die zin is een persconferentie wel degelijk van waarde. Met de officiele statements en toelichtingen van de hoofdpersonen mag er worden aangenomen dat de informatie klopt. Zo niet dan lijdt de persoon in kwestie enorm veel gezichtsverlies.

Interactiviteit
Waar de persconferentie nog meer waarde vertegenwoordigd is op het gebied van (professionele-)interactiviteit. Maar dat is toch juist de kracht van social media, het interactieve? Bij een persconferentie is er de mogelijkheid om vragen te stellen en daar ook direct antwoord op te krijgen. De antwoorden verschaffen de sportliefhebber (naast de officiële statements) extra informatie. Iets wat erg lastig is zonder een persconferentie en professionele journalisten die vragen stellen. Voor het stellen van vragen kan via social media ook gebruik worden gemaakt van de crowd. 'De crowd' heeft immers meer kennis dan een aantal journalisten.

Zichtbaarheid van sponsoren
Wat een belangrijk rol speelt om vandaag de dag nog persconferenties te houden is de zichtbaarheid van sponsoren. Een persconferentie is mooi moment voor de sponsoren om in beeld te komen. Zonder de persconferenties komen sponsoren een stuk minder in beeld. Dit moment speelt ook een belangrijke rol bij de sportorganisaties en sportliefhebbers. Persconferenties is van oudsher een moment waar naartoe wordt gewerkt. Na de persconferentie weten we het zeker..

Rol van de crowd
Persconferenties zijn hun kracht aan het verliezen is mijn conclusie. In de toekomst zie ik de rol en vorm van persconferenties veranderen. Van offline naar online en van journalisten naar de crowd. De vraag is alleen hoe dit georganiseerd kan worden. De persconferentie zou live gestreamd kunnen worden waardoor journalisten niet aanwezig hoeven zijn en vragen zouden via social media kunnen worden gesteld.

Het is slechts één van de mogelijkheden.