League of Experience zet het vizier voor bidprocedures op scherp

Vrijdagmiddag 25 november 2011 was studio 6 te Hilversum het decor voor de seminar #HollandBid. Een bundeling met ervaringen en bevindingen van 37 ervaren stakeholders uit de sport, bedrijfsleven, politiek en media werd daar overhandigd aan Bart Zijlstra (directeur Sport VWS). Kort na een enerverende middag waar in de studio (en ook online) veel meningen werden gedeeld zijn dit de eerste conclusies.

Q&A
De middag startte met een vraag en antwoord moment waarbij Guus Hiddink, Frank van den Wall Bake, Jan Smilde en Nicole Edelenbos aan tafel plaatsnamen. De eerste genoemde kwam direct met een interessante vraag: Waarom heeft Nederland geen Minister Sport? Daar waar dat in andere landen wel zo is? Het antwoord op die vraag komen we later in deze blog op terug.

“De regie rol voor het Olympisch Plan moet je bij een aansprekende oud-topsporter leggen. Zoals Engeland dat heeft gedaan bij Sebastian Coe.” – Jan de Jong (Directeur NOS)

Andere belangrijke constatering was van Frank van den Wall Bake, hij stelde dat Nederland prima in staat is om inhoudelijk een sterk bid neer te zetten maar dat het schort aan de 'verpakking' van het bid. Daarin is er volgens Nicole Edelenbos sprake van een krachtenveld onderwater en bovenwater. Onderwater om de overheid, de politiek (kamerbreed!), de media en het bedrijfsleven achter de schermen eensgezind achter het plan te krijgen. Bovenwater is de nationale zang en de lobby binnen belangrijke partijen als het IOC van cruciaal belang. Hierdoor zou het minder aankomen op het 'laatste uurtje'. Michael van Praag en Hein Verbrugge stelde zelfs dat “Nederlanders helemaal niet kunnen lobbyen,” en dat er “alleen Ja knikkers als vertegenwoordigers naar het IOC worden gestuurd.” Bij de 'Clash of Titans' zou het proces een veel besproken onderwerp zijn. De presentatie van architect Wouter Zaaijer kwam op een prima moment om de gemoederen enigszins te dimmen.

“In de lobby is het essentieel dat je in staat bent om je in te leven in de cultuur van een ander. Je ziet het bijvoorbeeld aan de Fransen. Die kunnen zich niet voorstellen dat iets wat niet uit Frankrijk komt goed is en ze winnen dan ook verdacht weinig bids.” – Hein Verbruggen (Erelid IOC)

The Floating Games
Nederland kent vele unique selling points, maar de belangrijkste is het water. Omgeven door zeeën en doorstroomt door rivieren speelt water een belangrijke rol in Nederland. The Floating Games wil in de precycle en recycle van de Olympische Spelen in 2028 het water een centrale rol geven. Zo ligt het drijvende en verplaatsbare Olympische 50-meter bad in 2025 in Den Bosch waar het WK zwemmen kan plaatsvinden. Het Velodrome dobbert midden op de Maas in Maastricht terwijl de wielrenners hun rondjes draaien voor het WK op de baan in 2016. Tijdens de Olympische Spelen in 2028 zal het IJ in Amsterdam het epicentrum vormen. Zodoende worden de spelen recyclebaar en duurzaam, is er wereldwijde promotie van het watermerk Holland, biedt het een sterke beleving door de compacte opzet, is het een katalysator van watervervoer en is het een investering voor het centrum van de stad. Op de vraag of het IJ ook in Rotterdam kwam geen antwoord, er was geen vertegenwoordiger uit Rotterdam. Er werd in de zaal verbaast reageert.

“De uitdaging van de Olympische Spelen in 2028 is om heel Nederland in de aanloop mee te nemen in de beleving van de sport. Door drijvende en verplaatsbare accommodaties te maken, wordt de levensduur van deze Spelen verlengd. De investering is niet in steen maar in sportbeleving.” – Wouter Zaaijer (Architect The Floating Games)

Clash of the Titans
Na de presentatie was het tijd voor de 'Clash of the Titans'. Nadat de tafelgasten Hein Verbruggen (erelid IOC), Jan de Jong (directeur NOS), Roy Scheerder (Vice President Marketing KLM) en Bart Zijlstra (directeur VWS) hun visie hadden gedeeld werd er door Humberto Tan een interessante tweet uit gepikt. Peter Lansaat en Ad Maatjens deelde via Twitter de mening van marketeers Payne & Burns: Focus je niet op 2028 als je niet weet waar 2020 en 2024 plaatsvinden en de vraag die beantwoord moeten worden bij bids is 'Why': Waarom wil je het en niet hoe? Toen de vraag “Why” aan Bart Zijlstra werd gesteld kwam het allerminst overtuigde antwoord: “Omdat Nederland een sportland is...” Het illustreerde het ontbreken van een doortimmerd marketingplan, een centrale gedachte, een heldere visie waarom wij die Olympische Spelen willen organiseren.
- Wat kunnen wij het IOC en de Nederlandse bevolking bieden?
- Vanuit SPORTNEXT oogpunt, wat is de rol van sportmarketing, innovatie, digitale en social media daarin?
- We hebben acht (inmiddels alweer teruggebracht naar drie) speerpunten om de Olympische droom te realiseren maar wie is daar verantwoordelijk voor?

Binnen het Olympisch Plan heerst in grote mate gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar niemand voelt zich daadwerkelijk verantwoordelijk voor het proces en daardoor mist het daadkracht. Daadkracht om van het Olympisch Plan een plan te maken waar sportmarketeers hun vingers bij afkunnen likken en de Nederlandse bevolking en de lobbyisten trots op kunnen zijn. Why. In Nederland moeten we creatief zijn om het IOC te kunnen overtuigen.

“We kopieren de bidboeks van grote landen. Ik zie dat voor het eventuele bid voor de Olympische Spelen van 2028 weer die kant op gaan.. Wat we nodig hebben is een uniek idee. Een onderscheidend plan dat bij Nederland past een gebruik maakt van onze unieke positionering. Dat vraag in de eerste plaats om creativiteit.” – Gerard Dielessen (Algemeen Directeur NOC*NSF)

Vizier op scherp
#HollandBid sloot daarom ook af met de vraag waar Guus Hiddink de middag mee begon: Waarom is er geen Minister Sport? Een internationaal erkent icoon die verantwoordelijk is voor het antwoord op de vraag: Why? Dit kunnen mensen als Richard Krajicek of Pieter van den Hoogenband zijn. Als de Sebastian Coe van Nederland.

Hoewel het antwoord op die vraag open blijft heeft League of Experience met de seminar #HollandBid als inspiratie en de bundeling van visies als naslag werk het vizier voor bidprocedures zeker op scherp gezet.

De bundeling van ervaringen en visies is hier uit de downloaden.
Frontpage foto: League of Experience