De Britse krant 'The Sun' heeft de Facebook game “The Sun Football Legends” gelanceerd. De social game speelt als een rollenspel waarbij je een speler moet begeleiden om een legendarische status te bereiken. Dit doe je door de speler op en naast het veld op een humoristische en laagdrempelige manier te begeleiden. Lijkt op een concept wat we al vaker hebben gezien, is dit dan ook weer zo'n social game die binnen vijf minuten gaat vervelen? Het antwoord is: Nee
Diepgang
The Sun heeft in een partnership met Enteraction echt de tijd genomen om een diepgaande game op te zetten. Buiten het veld kan je naar de sportschool om aan je fitheid te werken of je kan naar huis gaan om via de social planner een vakantie te boeken. Binnen het veld kies je van te voren een aantal tactieken. Je kan er als verdediger voor kiezen om in de mandekking te spelen, fysiek er hard in te gaan of op buitenspel te spelen. De tactieken leiden tot een aantal 'key-moments' die belangrijk zijn voor de uitslag van de wedstrijd en de ontwikkeling van de speler. Bijvoorbeeld een kopbal op doel of een cruciale sliding. De key-moments speel je uit door kleine mini-games variërend van klik zo veel mogelijk om een hard schot te creëren, of raak de bal in het groene gedeelte om op doel te schieten. Het geeft de game die extra dimensie om het leuk te houden en je speler te blijven verbeteren. Het is de eerste social game die (voorlopig) echt blijft hangen.
In-game purchase
Zoals bij veel Facebook games kunnen er in de game speciale features worden gekocht waarmee de speler meer energie krijgt, er leuker uitziet of meer mogelijkheden krijgt om te trainen. De features zijn echt gericht op meer, beter of anders en daardoor lijden de andere spelers (die er voor kiezen gratis te willen spelen) er niet onder. Iets waar andere social games vaak de fout in gaan. De massa haakt af op het moment dat ze 't gevoel krijgen alleen betaalt aan spelen toe te komen.
Media-campagne
The Sun focust zich op partners en is daarom op zoek naar partners op het gebied van sportkleding, entertainment of andere lifestyle brands om shirts, schoenen, stadions of filmpremières zichtbaar te maken binnen de game. Om de lancering te ondersteunen heeft de Britse krant (met ruim acht miljoen lezers) een media campagne opgezet. De media campagne bevat online advertenties op het digitale netwerk van The Sun, in de app, de social media feed, Facebook, in de krant en een e-mailcampagne met de bestaande spelers (ruim één miljoen) van het Dream Team-spel. Het grote bereik van de krant zou daarmee wel eens een belangrijke succesfactor kunnen worden. Buiten dat is het een laagdrempelige en verslavende game waar 10 tot 15 minuten per dag voldoende is om het gevoel te krijgen dat je een stuk verder gekomen bent. Precies wat een social game nodig heeft.
Bron: MarketingMagazine