Shaquille O'Neal is na Kaka de meest gevolgde atleet op social media. Hij staat bekent om de interactie met zijn fans en de aankondiging via social media om zijn carrière te beëindigen. Het maakt hem een social media fenomeen. Shaquille werd achter de schermen gesteund door Amy Jo Martin, oprichtster van Digital Royal een bureau die voor atleten, beroemdheden en bedrijven social media strategieën ontwikkelt. Hoe kijkt zij tegen het social media succes van Shaquille O'Neal aan? De belangrijkste conclusies uit een Vraag & Antwoord artikel op Mashable. Ze kijkt onder meer erg op tegen prestaties van Lance Armstrong op Twitter.
Geschiedenis
Amy Jo Martin en Shaquilla O'Neal werkte voor het eerst samen bij de Phoenix Suns in 2008. Amy was verantwoordelijk voor de digital media initiatieven en maakte Shaquille wegwijs in de wereld van Twitter. Stap voor stap mondde dit uit tot het ontwikkelen van een succesvolle social media strategie. “He said he wanted to take this thing over.”
Experimenteren
Volgens Amy is de bereidheid bij Shaquille om te experimenteren één van de belangrijkste factoren voor zijn succes geweest. De bereidheid om te experimenteren, niet omdat een merk dat wilde maar vanuit zijn eigen drijfveer. En dat is daarmee ook de basis voor de sterke interactie met fans. Random Acts is een van haar favoriete acties, waarbij Shaquille de straat op ging om kaartjes uit te delen of het dieet Shaq Lite waarbij het moest twitteren wanneer hij zich niet aan het dieet hield.
"Social media is meer een telefoon dan een televisie."
Om als beroemdheid online succesvol te zijn is waarde vertegenwoordigen erg belangrijk. De waarde wordt vertegenwoordigd door de persoonlijkheid en de interactie. Het draait om de dialoog niet om de monoloog. Wil de beroemheid enkel een spotlight op zichzelf zetten dan is het gedoemd te mislukken.
Sports vs Non-Sports
Naast een groot aantal atleten werkt het bureau van Amy ook voor non-sport organisaties. Bij sportorganisaties is er veel natuurlijke verhalen te vertellen, zoals de tussenstand, uitslagen en andere ontwikkelingen. Bij een non-sport organisatie is dit niet het geval. Verpersoonlijken van het merk is daarbij van belang wees meer dan alleen een logo.
Toekomst
Voor de toekomst voorziet Amy dat de mogelijkheid om één-op-één te communiceren krachtig zal blijven. Wanneer je de standaard barrières die traditionele communicatie met zich meebrengen weghaalt is het potentieel oneindig. De enige rem is momenteel de ontwikkeling van de technologie.
Bron: Mashable - Shaq's Social media Savant Shares Her Secrets