In de Verenigde Staten worden Location-Based Services (LBS) zoals Foursquare, Gowalla/Facebook Places en GetGlue al langer binnen de sport gebruikt. Onderzoek wijst uit dat de meeste sportliefhebbers voor twee redenen inchecken: Om aan vrienden te tonen (prestige en delen van de ervaring) en om kortingen te krijgen. Nu LBS steeds meer richting het delen van de ervaring gaat is het interessant om te zien welke Amerikaanse initiatieven zich de afgelopen tijd hebben ontplooid. Bijgevoegd een infographic, die onder andere aangeeft dat sportfans de TV-uitzendingen totaal niet interessant vinden om in te checken.
Partnerships tussen LBS, media en competities.
ESPN heeft sinds het begin van 2011 een partnership met Foursquare. Door de partnership hebben ze de mogelijkheid om bij de venue een voorbeschouwing (met analyses) van de wedstrijd te tonen, faciliteiten informatie en andere branded content aan te bieden. Het biedt ESPN een nieuw mobiel distributie platform voor hun content.
“For us, check-in is really the beginning of a conversation with a fan, as opposed to a siloed thing unto itself. We’re trying to get more people to watch the games, either in person on or TV, buy a jersey, develop a sponsorship, what have you. So what we’re still trying to figure out in these various areas is how to deliver the best experience.” Chris Goller – Vice President – NHL
Wanneer de NFL Sunday Ticket gaat beginnen alarmeert DirecTV gebruikers via Foursquare waar de dichtstbijzijnde bar zich bevindt die de wedstrijd uitzendt.
The Washington Redskins, hebben een partnership met Foursquare en GetGlue om zowel binnen als buiten het FedEx station team-gerelateerde informatie aan te bieden. Door in te checken maak je kans op kaartjes voor speciale plaatsen, feestjes en korting op merchandise, eten en drinken.
“We’re very excited about what we’re doing right now with sports, particularly in terms of creating an experience where teams can engage with fans not only in-stadium but also outside, we’re providing the tools for teams to come in and create that experience, making it more social, making it more fun, and also providing rewards.” Jonathan Crowley – Director of Business Development – Foursquare
De NBA heeft partnerships met Foursquare, Gowalla en Turner Sports om lokale initiatieven te ondersteunen. De nadruk ligt hierbij vooral op het genereren van sales door kortingen. De lokale activatie is volgens de NBA een belangrijke oorzaak van het behaalde succes.
Infographic - "Have you ever used a location-based service?"