Sparta als eerste Nederlandse club met QR-code op het shirt

Tijdens de achtste finale van het KNVB Bekertoernooi zal Sparta Rotterdam het vanavond opnemen in een uniek wedstrijdshirt. Op het wedstrijdshirt prijkt dit keer niet de alleen de naam van de hoofdsponsor MTS Euro Products, maar ook een QR-code. De QR-code (Quick Response code) verwijst, na scanning met een mobiele telefoon, meteen door naar een website. In het geval van Sparta de website van hoofdsponsor MTS Euro Products www.mts.nl . Volgens de commerciël manager van Sparta Charles van der Steene, heeft Sparta een primeur: 'Sparta is altijd innovatief geweest. Dat begon al met het als eerste voetbalclub entree heffen bij wedstrijden en het organiseren van de eerste interland van het Nederlands Elftal. Dit is wederom een fraaie primeur voor Sparta.' Onder lees meer de toelichting van de hoofdsponsor.

Namens de hoofdsponsor reageert directeur Gerrit Malipaard: “Wij zijn altijd in voor aparte dingen. Het aanbrengen van een QR-code op het wedstrijdshirt, die vervolgens verwijst naar onze website, past daar ook bij. Volgens mij is het zelfs een wereldprimeur dat een voetbalclub met een QR-code als hoofdsponsor speelt. Dat maakt het extra mooi voor Euro Products en Sparta.”

Een leuk en zeker in Nederland vernieuwend initiatief, maar twee kanttekeningen dienen mijn inzienst toch gemaakt te worden. Wanneer je de QR code scant kom je ‘gewoon’ op de website van de hoodsponsor terecht. Een landingspagina, speciaal voor de actie ontbreekt, waar dit mijn inziens absoluut wel van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Zeker wanneer deze landingspagina doormiddel van visuals en audio wordt ondersteund.

Een tweede niet onbelangrijk punt bij het gebruik van QR-codes is de mogelijkheid tot scannen van de QR-code op het shirt. Iets wat lastig zal blijken bij continue bewegende objecten, zoals spelers of televisiebeelden. En ook het aftermatch scannen van de QR code aan de hand van foto’s, klinkt eenvoudiger dan het is. De QR-code zal namelijk in zijn geheel en recht in beeld moeten zijn om hem goed te kunnen scannen.

Ondanks deze kanttekeningen een leuke actie waarbij ik erg benieuwd ben naar de daadwerkelijke activatie en de extra traffic die gegenereerd gaat worden op de website van de hoofdsponsor. Mochten er gegadigde zijn om in aanmerking te komen van deze speciale wedstrijdshirts, dat kan. De speciale, door de spelers gedragen, wedstrijdshirt zijn vanaf woensdag 21 december te koop in de Sparta Fanshop. De shirts kosten 40 euro per stuk en de totale opbrengst zal ten goede komen aan de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam.

Foto: Sparta-Rotterdam.nl