Mijn voorspellingen voor 2011 tegen het licht gehouden: kwamen ze uit?

Begin 2011 schreef ik deze post met de verwachte ontwikkelingen voor 2011: social sports gaming, smart stadium, smart gear, inchecken en korting. Bijna een jaar verder is het tijd om te kijken of deze ontwikkelingen tot wasdom zijn gekomen. Zat ik er naast? Of schoot ik 5x raak?

2010, 2011 of 2012? 
Het meest makkelijke antwoord is dat ik beter nogmaals de terugblik op 2010 zou kunnen plaatsen: De grote trends (voor 2010) waren: social sports, mobiel, real time, second screen en offline meets online. Deze trends zijn in 2011 alleen nog maar verder naar voren gekomen, vooral social media in de sport en het tweede scherm beleefden hun doorbraak. Niet alleen in de sport overigens, maar ook ernaast, denk aan de inzet van social media en het tweede scherm bij The Voice Of Holland of zelfs bij Zomergasten. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze vijf trends in 2012 ook nog groot zullen zijn of zelfs nog groter. In veel lijstjes zie ik min of meer deze vijf trends naar voren komen. Maar de voorspelling voor 2012 komen we later op terug en die zal wat origineler zijn dan de terugblik op 2010 of 2011.

Gaming in en om de sport
Facebook publiceerde recent zijn top 10 games en daar staat geen sportgame bij. Hier op sportnext schreven we (vooral Wijnand) geregeld over social sports games. Toch is gamification van de sportbeleving maar voorzichtig aan het doorbreken. Ik verwacht hier nog veel meer van. ESPN steekt zijn teen in het water, de startups als figure running en zombie running komen net een beetje op stoom. Het meest opvallende is Heinekens Star Player. Deze voorspelling begint dus langzaam uit te komen.

Slimme stadions
Met het epische New Meadowlands Stadium (inmiddels omgedoopt tot: MetLife Stadium, leve de naming rights) in het achterhoofd verwachte ik een hausse van slimme stadions. In de US merk je dat dit op gang komt. De MLB gaat alle stadions van gratis wifi voorzien en de andere bonden volgen schoorvoetend. Want de business case is niet eenvoudig. In Europa lopen we mijlen achter, maar Real Madrid gaat samen met de slimme jongens achter het MetLife Stadium (Cisco) aan de slag. En dan zul je zien dat de andere grote clubs niet achter kunnen blijven. Deze trend houden we aan. Deels uitgekomen dus.

Smart gear
2011 is zonder meer het jaar van de doorbraak van Quantified Self geweest met de eerste Europese conferentie in Amsterdam. Voor producten als Fitbit en Jawbone staan mensen in de rij. Vreemd genoeg linken deze producten nog nauwelijks aan de sport. Het gaat om bewegen, eten of slapen. Maar nog niet om hardlopen, fietsen of zwemmen. Toch is deze trend dit jaar echt van de grond gekomen met dank aan Adidas en de "slimme" schoen: Adidas Speed Cell is de eerste stap in de richting van slim sportmateriaal. Als ik een beetje smokkel (kan pas van februari 2012) is het kunnen koppelen van de actiesport camera GoPro aan je smartphone ook te scharen onder deze trend. En iets meer lowtech: de zeer reflecterende kleding voor runners valt ook onder deze trend. Ook deze trend houden we aan: grote stappen worden gezet op dit moment.

Inchecken bij een sportwedstrijd
Foursquare heeft het domein van locatie gebaseerde diensten in 2011 met verve verdedigd. Dusdanig goed dat samenwerking met Runkeeper en met ESPN een feit was. Daarnaast biedt bijna elke actieve sport app de mogelijkheid om te zeggen "hey ik ben nu aan het rennen of fietsen" en dit op Facebook of Twitter te zetten. Veel grote evenementen, voor zowel sportkijkers als sportbeoefenaars bieden inchecken nu aan. Facebook heeft zich opnieuw georiënteerd op de locatie als eenheid binnen haar community, zonder dat dit nu ten koste is gegaan van de hoeveelheid checkins, is mijn ervaring. Daarmee is deze trend stevig overeind gekomen in 2011.

Korting in de sport
Als 2011 iets was, dan was het wel het jaar van de ontmaskering van korting en dan met name van Groupon. De beursgang voor veel geld kon nauwelijks verhullen dat de meeste "partners" van Groupon helemaal niet blij waren. Voor sport gold dit niet anders. Toch zien we korting op een slimmere manier doorbreken in de sport. Enerzijds in slimme verticals (zoals in het skiën of in sport in het algemeen) anderzijds als dynamic pricing. Korting is een slechte marketingtool maar een slimme salestool en met korting is het prima een business case te bouwen, kijk maar naar Easy Jet. Yield Management kennen de luchtvaartmaatschappijen en hotels al heel lang en we zien het in de sport ook steeds meer. In Nederland nog mondjesmaat. Dus trend is wereldwijd tot wasdom gekomen en Nederland zal snel volgen.

Ik sta nog steeds achter al mijn voorspellingen van begin dit jaar. Mijn voorspellingen voor 2012 zullen vast een aantal van deze trends in een nieuw jasje oppikken, maar ze zijn niet allemaal in 2011 uitgekomen. De meest opvallende trends voor 2011 waren diegene die ik voor 2010 beschreef aangevuld met checkins. Smart gear, smart stadiums, slimme kortingen en social games in de sport: ze komen eraan. Mark my words...