Telegraaf start met Augmented Reality, wat betekent dit voor het sportkatern?

De Telegraaf is een aantal dagen geleden een proef gestart met Augmented Reality. De technologie van Aurasma (bekent als shirtsponsor van Tottenham Hotspur) maakt het via een app mogelijk om foto's tot leven te laten komen. Zo wenst Nicolette van Dam op de voorpagina de lezer van de Telegraaf een fijne jaarwisseling en een goed 2012. Wat zou de technologie voor het sportkatern kunnen betekenen?

Zoals de adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer aangeeft is de technologie vooral bedoeld om een brug te slaan tussen de krant en de digitale videoactiviteiten. Toch zou de technologie een bredere link dan video kunnen leggen.

Real-time
De komst van de technologie maakt het mogelijk om de koppeling te maken tussen het nieuws van gisteren en het nieuws van nu. Berichten in de krant zouden van de meest actuele informatie kunnen worden voorzien. Denk aan de perikelen rondom Cruijff en Ajax, een veel besproken onderwerp in de Telegraaf. Vaak zijn de berichten de volgende ochtend alweer verouderd. Het laatste nieuws staat op de website, de app (Apple & Android) toont het laatste nieuws.

Dossier
Aansluitend zou de technologie niet alleen het laatste nieuws kunnen tonen, maar eerdere berichten of een dossier. Zodoende wordt de app de toegangspoort tot het naslagwerk.

Tot leven brengen
Lastiger te realiseren zijn gerelateerde video's. De krant zou samenvattingen kunnen tonen bij de verslagen. Statische informatie zoals wedstrijd verslagen komen daarmee tot leven. Daarnaast zouden infographics van animaties kunnen worden voorzien.

Trekken aan een dood paard
Toch voelt het initiatief als trekken aan een dood paard. Met de digitalisering, opkomst van de smartphone en het real-time worden van informatie is de krant steeds minder relevant aan het worden. 



Bronnen:
RethinkingMedia
Telegraaf