Zijn mobile games het nieuwe marketingkanaal voor sportsterren?

Na Mad Chad (Chad Ochocinco) en Main Event (Mike Tyson) heeft ook Christiano Ronaldo met 'Heads Up with Christiano Ronaldo' een eigen mobile game. In minder dan een maand is er ruim 225 miljoen minuten mee gespeeld en dat maakt er een hooggewaardeerde game van in de app store. Met titels voor NBA ster Kevin Durant en Olympische ster Usian Bolt op de planning is de vraag: Zijn mobile games het nieuwe marketingkanaal voor sporters?

Universele karakter
Na Twitter zoeken de sportsterren naar nieuwe manieren om in contact te komen met de fans. Belangrijk voor het succes van de game is volgens de ontwikkelaar RockLive te wijten aan een sterke aanwezigheid op Twitter en Facebook. Zij zorgen voor een enorme boost bij de aankopen. Het universele karakter van games maakt de app wereldwijd populair.

Cartoony opzet
Opvallend is de opzet van de mobile games. Hoewel sportsterren de basis vormen is een realistische simulatie van de sport niet belangrijk. In Mad Chad moeten de spelers bijvoorbeeld verloren huisdieren terugvinden en ook Main Event kiest voor een cartoony weergave. In Heads Up moet een cartoony variant van Ronaldo kleurvolle ballen koppen om punten te vergaren.

Conclusie: Een niche
Hoewel universeel en laagdrempelig met de cartoony sfeer blijven mobile games naar mijn inziens een niche. Twitter is mainstream, wordt gebruikt door een brede doelgroep variërend in alle leeftijden. Mobile Games (hoewel steeds meer mainstream) blijven een niche, ook/juist door de cartoony opzet. Is dit dus het nieuwe marketingkanaal? Ja, maar wel voor een eigen doelgroep. Dat die doelgroep groot genoeg is blijkt wel uit het aantal games dat voor 2012 nog op de planning staat.



Bron: Mashable