Gister las ik het artikel over voetballer Samuel Eto’s die een mobiel netwerk gelanceerd heeft in Kameroen. Op dit moment is de Afrikaan Samuel Eto’o de best betaalde voetballer in de wereld. Afgelopen zomer tekende hij een contract voor drie jaar bij Anzhi Makhachkala en in die periode gaat hij 20 miljoen euro per jaar verdienen.
Het mobiele netwerk heet Set’mobile en is op dit moment het 3e mobiele netwerk van het land achter het Franse Orange Telecom en het Zuid-Afrikaanse MTN. Set’Mobile is afgelopen donderdag gelanceerd en de 50.000 beschikbare sim kaarten waren snel uitverkocht. De marktpenetratie voor mobiele telefonie blijft met 49% in Kameroen erg achter ten opzichte van de 75% in landen als Ivoorkust, Senegal en Ghana. Gezien dit feit is het een slimme zet van EToó. Volgens lokale kenners is een 3e netwerk in Kameroen ook zeker levensvatbaar tegenover de twee grote internationale concurrenten.
Doel
Het doel van Eto’o is om de bevolking goedkoop toegang te geven tot communicatie. Behalve telefonie wil hij ook mobiel internet gaan aanbieden. Voorheen was hij de ambassadeur van Orange in Kameroen, maar nu start hij dus met zijn eigen mobiele netwerk. Het netwerk kan wel eens erg populair worden bij de jeugd, omdat Eto’o een idool is voor hun. Veel kinderen willen hetzelfde bereiken als hij en de kans is groot dat dit invloed gaat hebben op de keuze bij een mobiel netwerk. Wie wil er niet een goedkoop mobiel netwerk van de grootste sportheld van het land? Voor Eto’o is het een ideale combinatie van: iets terugdoen voor je land, door goedkope telefonie aan te bieden en tegelijkertijd geld verdienen.
Activatie
Het netwerk wordt geactiveerd op de eerste speeldag (21 januari) van de Africa Cup. Een slim gekozen moment van Eto’o, waar de start van het grootste sportevenement van Afrika samenvalt met de lancering van zijn mobiele netwerk. Hoe snel gaat Set’Mobile marktaandeel afpakken van de concurrenten? Of er juist voor zorgen dat meer mensen gebruik gaan maken van mobiele telefonie in Kameroen? Gaan er in de toekomst meer voetballers/sporters starten met dit soort grote commerciële initiatieven? En hoe groot is de invloed van een bekende sporter bij de start van een dergelijk initiatief? Voor Set’Mobile kan dit pas over een paar maanden gezegd worden, de start is in ieder geval veel belovend.