Facebook biedt enorme kansen voor sportclubs om de band met haar fans te versterken. Facebook heeft een enorm bereik, is relatief laagdrempelig om in te zetten en kan een viraal effect teweeg brengen. In mijn ogen worden deze kansen door sportclubs en -verenigingen (nog) te weinig benut in Nederland. Door te kijken hoe buitenlandse clubs het aanpakken kun je veel inspiratie op doen. Hieronder drie succesvolle Amerikaanse voorbeelden hoe je de engagement van je fans kunt verhogen door middel van Facebook apps.
1. NHL profielfoto generator
Deze app van de Noordamerikaanse hockeycompetitie stelt fans in staat om eenvoudig een profielfoto in de vorm van een banier van zijn of haar team te maken. In slechts enkele eenvoudige stappen creëer je een persoonlijke banier met daarop jouw naam en het logo van je favoriete team. Het eindproduct (zie hiernaast die van mij) kan met één druk op de knop ingesteld worden als profielfoto. En wordt automatisch gedeeld met al je vrienden, die dan ook weer gemakkelijk een eigen banier kunnen maken. Deze app is vooral effectief doordat het fans eenvoudig in staat stelt om zijn of haar clubliefde te tonen op Facebook. Tevens maakt het goed gebruik van de kracht van afbeeldingen.
2. New York Red Bulls: Scarf Yourself
Ook de app van de New York Red Bulls maakt goed gebruik van foto’s. In deze app kunnen fans een eigen foto uploaden en pimpen. Binnen enkele tellen pronk je zo met een sjaal van de New Yorkse voetbalclub. Ook hier kunnen de fans de bewerkte foto eenvoudig instellen als profielfoto en delen met vrienden. Even simpel als effectief en het draagt zeker bij aan het uitdragen van je clubliefde.
3. Kant-en-klare pakketten: FanAppz en Fangager
Beide bovenstaande voorbeelden zijn custom made apps, maar er zijn ook verschillende kant-en-klare pakketten die kunnen worden ingezet om de engagement van fans te verhogen. Twee goede voorbeelden daarvan zijn FanAppz en FanGager. Dit zijn beide pakketten met meerdere Facebook apps, gericht op het verhogen van de interactie met de fanbase. Zo zijn er apps voor het houden van quizzen, voor het publiceren van toplijstjes, voor het organiseren van wedstrijden en speciale reward apps. Naast de apps bieden ze beiden ook analysemogelijkheden. Voorbeelden van FanAppz toepassingen vind je op de Facebook pagina’s van de Chicago Cubs en de Major League Baseball. FanGager mag vele grote internationale merken zoals Nokia, American Express en Procter & Gamble tot haar klantenkring rekenen, maar hier kon ik geen sportclub in ontdekken. In Nederland maakt de Facebook pagina van Lay’s gebruik van FanGager.
Apps als onderdeel van je engagement strategie
Is de conclusie van het verhaal nu dat je meteen Facebook apps moet gaan inzetten als sportclub? Nee, zeker niet. Althans, niet voordat je hebt nagedacht over je contentstrategie. Hierin bepaal je hoe je op structurele wijze fans informeert en betrekt bij de club. Als onderdeel daarvan kunnen apps heel goed werken. Als je daaraan toe bent, doe dan vooral je voordeel met deze internationale voorbeelden.