Het succes van Nike toegelicht

De Nike+ Fuel Band heeft bij de Cannes Lions (een internationaal festival voor creativiteit) de Titanium Grand Prix gewonnen. De prijs is volgens Stefan Olander, vice president digital sport, een erkenning voor de omzetting van een marketing strategie in een business strategie.

Belangrijk voor het succes is volgens Olander het feit dat Nike met een digitale service (Nike Plus) heeft ingespeeld op een sportbehoefte waardoor liefhebbers dagelijks in contact komen met het merk. De Nike Plus Fuel Band (die van elke dag een sport maakt) is daar een goed voorbeeld van. Daardoor heeft Nike van een marketing strategie een business strategie gemaakt, aldus Olander. Hij voegt daar aan toe:

Nike Plus was een experiment maar goede marketing draait om het oplossen van problemen en het makkelijker maken van het vervullen van een bepaalde behoefte. Je kan dit doen door een bepaalde dienst te leveren, dan wordt het onderdeel van je business.

Wanneer miljoenen mensen dagelijks in contact komen met je merk doordat ze gebruik maken van een bepaalde dienst, dan realiseer je dat die connectie waardevoller en krachtiger is dan de traditionele marketing-uitingen.

Bij klassieke marketing is de aankoop van een product het einde van de relatie. Deze gedacht is compleet omgedraaid zodat de aankoop van een product het begin is van een relatie. Met Nike Plus hebben we sterkere band dan we ooit konden hebben via marketing-uitingen.


Bron: MarketingWeek