Wat je ziet en wat je voelt bepaalt hoe je het spel leest. Toen begin dit jaar de eerste berichten en video's naar buiten kwamen over de Google Glasses waren de reacties binnen de sportwereld tweeledig: sommige vonden het fantastisch en zagen vele mogelijkheden voor de (actieve) sportbeleving, andere waren sceptisch en zagen sporten met een bril niet snel gebeuren. Ontwikkelaars bij Nike behoorde waarschijnlijk tot de eerste groep, want zij lanceerde eind vorig jaar Sparq Sensory Performance (SSP), een bril die helpt bij lezen, analyseren en verbeteren van de sport situaties door de ogen van de atleet. Dit gebeurt basis van gevoel en wat zichtbaar is. Gevoel en wat zichtbaar is bepaalt immers hoe je het spel leest.
De eerste stap is dat de atleet wordt getest via een groot touchscreen in hoeverre zijn reactievermogen in gebieden is ontwikkeld. Bepaalde gebieden zijn sterk ontwikkeld daar waar andere gebieden vaak nog enige training kunnen gebruiken.
Vervolgens worden via de bril bepaalde gebieden vervaagt of verscherpt met een flikkerend effect .De (on)zichtbare gebieden worden afgewisseld in snelheid. Hiermee leert de atleet om te reageren en anticiperen op bepaalde situaties.
Voorlopig is de bril alleen nog beschikbaar voor professionele atleten, maar het is slechts een kwestie van tijd (voor het einde van 2012 moet mogelijk zijn) om dergelijke technologie ook voor de consument beschikbaar te stellen.
Bron: Nike Sparq (SSP)