Veel voetbalclubs gebruiken social media om live-verslag te doen van de wedstrijden. Om de fans een zo goed mogelijk beeld van de wedstrijd te geven gaat dit vaak verder dan alleen de doelpunten en kaarten, ook de sfeer in het stadion, het spelbeeld en andere interessante gebeurtenissen worden meegenomen. Dit seizoen wil FC Eindhoven de sponsoren erbij betrekken en daarom gaan ze de komende wedstrijden experimenteren met een aantal vormen van gesponsorde content en of product placing. Geen vaste advertenties, maar inspelen op de context van de wedstrijd.
FC Eindhoven heeft in de afgelopen jaren een trouwe fanbase op Twitter (2.557 volgers) en Facebook (1.013) opgebouwd. Om de tweets en updates zo min mogelijk een commerciële uitstraling mee te geven zullen ze gaan inspelen om het momentum en de context van de wedstrijd. Denk bijvoorbeeld aan: “de bal valt op het dak van het doel, snel even naar … dakbedekkers.” Daarnaast kan het natuurlijk ook bij een vast aantal minuten of doelpunten.
Dat klinkt makkelijker dan dat het is, de sponsorportefeuille is heel divers en het verzinnen vergt creativiteit en geluk. Vanavond wordt er daarom gestart met het experiment om samen met een aantal sponsoren/ adverteerders een vaste vorm te vinden. Wellicht levert dit voor de club een nieuw verdienmodel op welke niet ten koste gaat van de beleving bij het volgen van de wedstrijd via social media.