SBV Excelsior zet all-in op Rotterdamse studenten

Voor clubs in de onderste regionen van de Eredivisie en uit de Jupiler League blijft het een lastig probleem: het stadion structureel vol krijgen tijdens wedstrijden van het eerste elftal. Clubs hebben vaak te kampen met een klein verzorgingsgebied, vissen in dezelfde vijvers en hebben door het spelen op een lager niveau een minder grote aantrekkingskracht bij voetbalsupporters. Voor SBV Excelsior, afgelopen seizoen gedegradeerd naar de Jupiler League, komen deze problemen wellicht bekend voor, want de club heeft al jaren moeite om de broek op te houden als derde Rotterdamse club achter Feyenoord en Sparta. De Kralingers besloten daarom in 2010 het roer om te gooien en de pijlen grotendeels op één doelgroep te gaan richten: studenten uit Rotterdam.

Geheel onverwachts komt deze focus op scholieren niet. Studenten zijn namelijk een belangrijke doelgroep voor betaald voetbalorganisaties in Nederland, zo blijkt onder andere uit het Jupiler League Fan Onderzoek van KNVB Expertise. Zo liet het afgelopen seizoen in de Jupiler League zien dat ruim 50% van de bezoekers een 'midden-leeftijd' heeft en 13% in de categorie 'lage leeftijd' valt. Het is helaas niet bekend onder welke categorie studenten nu precies vallen, maar de categorie 'midden-leeftijd' lijkt hier het meest bij te passen. Ook de graad van opleiding is onder de bezoekers hoog: 37% is volgens het onderzoek hoogopgeleid, terwijl 50% een gemiddelde opleiding geniet of heeft genoten. Het is daardoor niet vreemd waarom Excelsior zich de laatste jaren nadrukkelijk richt op studenten. 

In september 2010 werden de eerste stappen door de Kralingse club gezet, door een samenwerking aan te gaan met de Hogeschool Rotterdam. Studenten van de hogeschool werden hierbij uitgedaagd om een sponsor- of marketingplan te schrijven om het bezoekersprobleem van de toenmalige eredivisieclub aan te pakken. Het daaropvolgende seizoen wees de club verdediger Wouter Gudde (inmiddels commercieel medewerker) aan om een stagiair te begeleiden met het schrijven van een maatschappelijk beleidsplan voor Excelsior. Ook werden er groepjes met een haalbaarheidsstudie naar een straatvoetbalcompetitie en een onderzoek naar de interne organisatie actief begeleid. Allemaal met één doel: met zijn allen proberen de club verder vooruit te helpen.

Het afgelopen seizoen besloot de voetbalclub om niet enkel de samenwerking met studenten te zoeken, maar ze ook proberen te bedienen als club. Met De Erasmus Universiteit en de Hogeschool Rotterdam op loopafstand van het stadion en een potentiële markt van ongeveer 50.000 studenten, vormen de Rotterdamse studenten zich tot één van de belangrijkste doelgroepen van Excelsior. Voorafgaand aan de wedstrijd Excelsior - NEC werd daardoor het startsein gegeven voor de Excelsior NautaDutilh Studentencup. Zestien Rotterdamse studentenverenigingen mochten onderling uitmaken wie de 'beste studentenploeg uit Rotterdam' is en kregen 's avonds met de supporters de mogelijkheid om de wedstrijd tegen NEC te bezoeken. De achterliggende gedachte was dat de studenten kennis maakten met Kralingse club en hopelijk vaker een wedstrijd zouden bezoeken. 

Ook het komende seizoen zal de studentenstrategie van Excelsior voortgezet worden, getuigen de diverse campagnes die de club al bekend heeft gemaakt. Afgelopen maandag was tijdens de Eurekaweek al de eerste studentenactie van Excelsior zichtbaar. Deelnemers van de Eurekaweek, een introductieweek voor alle nieuwe studenten in Rotterdam, werden welkom geheten door acht dames in een Excelsior-kostuum. Hier kregen de scholieren de mogelijkheid zich in te schrijven voor diverse exclusieve aanbiedingen en was er ruimte om op de foto te gaan met de Excelsior Babes. Deze foto's zijn een dag later op de Facebook-pagina van Excelsior gepubliceerd, wat voorlopig een gunstige invloed op de pagina lijkt te hebben. Zo steeg het aantal likes van 17 naar 33 in de laatste week en was er een buzz van 275 mensen die over de club praatten (ten opzichte van 168 mensen twee weken geleden). 

Verder heeft de club dit seizoen een drietal studentenacties in petto: allereerst is het mogelijk om gebruik te maken van een speciaal studentenarrangement, waarbij een diner, drankje en wedstrijdticket voor een schappelijke (studenten)prijs worden aangeboden. Tevens kunnen studenten in de leeftijdscategorie van 17 tot en met 21 jaar aanspraak maken op een 'studentenkaart', welke ruim 30% goedkoper zijn dan een reguliere seizoenskaart. Tenslotte biedt de club dit seizoen ook losse tickets aan tegenover een speciaal studententarief. Het uiteindelijk doel achter deze campagnes: (Rotterdamse) studenten beginnen voortaan hun weekend niet in de kroeg, maar op Woudestein.