Fietsen is dè nationale breedtesport. Dan moet het WK Wielrennen in Nederland wel een grote happening zijn. Een volle week aandacht, hellingtjes, versnellingen, dikke banden races, mooie toertochten in het Limburgse landschap. Dankbaar jachtgebied voor de social marketeers met ruim 1.1 miljoen Nederlanders die aan wielrennen en toerfietsen doen. Toch heeft de KNWU maar 25.000 leden, zijn er maar 12.270 mensen met ‘wielrennen’ in hun profiel en registreert Google rond 20.000 keer per maand een zoekopdracht ‘wielrennen’. Dat kan beter denk ik dan, zeker in de aanloop naar een wereldkampioenschap!
Limburg in de gele trui: de social basics zijn uitstekend op orde!
Rabowielrennen doet het niet slecht met bijna 23.000 Twittervolgers. Maar met een Tour en een Vuelta achter de rug kunnen ze daar ook nog wel een tandje hoger. Over de achterblijver KNWU met 3917 volgers heb ik het verder maar niet. Nee dan Limburg. Zoek naar het WK wielrennen en je komt uit bij het VVV Limburg. Dat is social power: 22.000 zoekpogingen afgelopen maand. Limburg 2012 als officiële naam van het event. Van alle berichten over het WK duikt Limburg in 86% op. De UCI scoort een magere 7%. De Rabobank is compleet uit zicht. Ik weet niet of de Limburgse ambtenaren kunnen wielrennen, maar hier doen ze zeker iets goed. Hoewel: we hebben het over een WERELDkampioenschap. Laten ze de Vuelta met 1,5 miljoen zoekopdrachten eens als ambitie nemen!
Sociability als lege spiegel: bijna niks te zien!
Het lijkt wel of de Rabobank in de aanloop naar het WK er geen zin in heeft. Rabosport.nl is een veel bezochte site met een trotse 318.000 videoviews. Maar over het WK gaat het (nog?) niet. Is de Rabobank even sport moe na een zeer succesvolle en betrokken sportzomer? Wat dat betreft scoort Limburg 2012 met ruim 17.000 views wederom niet verkeerd. Wielersponsor Mapei scoort vergelijkbaar, maar niet over het WK. En dan is er nog Tissot, de grote horloge jongens. Ook groot op het web met maar liefst 294.000 fans op Facebook. Maar maken geen tijd vrij voor en over het WK van de sport die ze sponsoren. Je vraagt je af wat het WK wielrennen eigenlijk voorstelt als de grote sponsoren er niet of nauwelijks aandacht aan schenken. Want een event dat online niet leeft, kan in werkelijkheid haast niet veel voorstellen.
Social business: Limburg doet goede zaken.
Meneer Tissot verkoopt dus blijkbaar genoeg horloges. Daar hebben ze het WK in Limburg niet voor nodig. De UCI komt haast niet voor. Zal wel zitten te slapen of zijn nog aan het uitrusten van de Olympische perikelen. Rabobank lijkt nog niet op gang te zijn. De vrienden van Mapei moeten de social media nog ontdekken. De destination marketing van Limburg zit echter goed in elkaar. Wie op zoek is naar het WK wielrennen, komt bijna onvermijdelijk terecht in het Limburgs landschap waar elk dorp zich zo fraai mogelijk maakt voor de online bezoekers in de hoop het toerisme aan te wakkeren. Ik geef ze 4 wieltjes.
Voor het WK wielrennen heeft 2Basics met Jibe Company gekeken naar de Social Basics, de Sociability en de manier waarop de belangrijkste partners van het event hun Social Business ter hand nemen. Bij Social Basics kijken we naar de buzz, talking about this, share of voice, social activity en de Kloutscore. Doe je het allemaal heel goed, dan geef ik 5 wieltjes. Bij Sociability kijken we naar wat de partners speciaal rondom het WK hebben opgezet en of over het WK event communiceren. Bij Social Business kijken we hoe de grote partijen het WK Event benutten om hun doelgroepen in beweging te krijgen. Na het WK volgt er meer!
Bron foto: National Geographic