Gemeente Rotterdam komt sportverenigingen tegemoet om meer inkomsten te genereren met reclame. Door aanpassingen in de lokale regelgeving mogen Rotterdamse sportverenigingen sinds kort reclame-uitingen buiten het sportcomplex zichtbaar maken.
De Rotterdamse regelgeving stond dit, zoals in de meeste gemeenten gebeurt, tot enige tijd geleden niet toe. Een belangrijke reden hiervoor is de ‘oneerlijke concurrentie tussen verenigingen’ die hiermee gecreëerd wordt. Verenigingen langs doorgaande wegen kunnen immers rekenen op meer zichtbaarheid (en dus meer sponsorinkomsten) dan verenigingen die in een wijk ‘verstopt’ zitten. De gemeente oordeelt nu dat verenigingen meer mogelijkheden moeten hebben om hun eigen inkomsten te genereren.
De versoepeling van de regelgeving betekent niet dat iedere Rotterdamse club nu een reclamezuil op haar terrein mag plaatsen. Het eerdere verbod voorkwam dat er een wildgroep aan reclame-uitingen bij de sportverenigingen kon ontstaan. Nu het verbod is beëindigd, dienen sportverenigingen aan de regels te voldoen die zijn opgenomen in de Rotterdamse reclamenota.
Gemeente Rotterdam biedt nu voor sportverenigingen drie mogelijkheden om legaal extern gerichte reclame-uitingen te plaatsen. De eerste optie is een groot welkomstbord met sponsoruitingen, dat bij de ingang van de vereniging geplaatst kan worden. De tweede optie is het spiegelen van de reclameborden langs het veld. Deze hoeven niet langer alleen naar het veld gericht te zijn, maar mogen nu ook zichtbaar zijn voor de omgeving. De laatste mogelijkheid is het plaatsen van banieren van sponsoren op of rondom het sportcomplex.
Een criterium voor het plaatsen van de reclame-uitingen is dat de reclame altijd afkomstig is van een partij die een (sponsor)relatie heeft met de vereniging. Verder is voor het spiegelen van de reclameborden geen vergunning nodig, voor het welkomstbord en de banieren is dit wel het geval. Hiermee wil de gemeente regie houden in het tegengaan van ‘verrommeling’ door reclame-uitingen.
Inmiddels hebben enkele clubs hun reclameborden al gespiegeld. Vrijdag is het eerste welkomstbord geplaatst bij een Rotterdamse vereniging, de Rotterdamse rugbyclub RSRC (zie foto). Verwacht mag worden dat ook bij verenigingen met aanzienlijke aantallen sponsoren en/of in een gunstige omgeving binnenkort meer reclame zichtbaar gaat zijn. Het is afwachten of óók de verenigingen met nu weinig sponsoren en/of slecht zichtbare locaties hun voordeel kunnen doen met de gewijzigde regelgeving.