De toekomst van de sportbeleving - Technologie [2/3]

Waar zouden we zijn zonder technologie? Trein gemist? Even via de 9292ov App kijken hoelaat de volgende vertrekt. Gelukkig blijft het volgens buienradar droog dan kan ik mooi via de Rabo Cycling App kijken hoe Lars Boom het in de etappe van vandaag doet, zo hoef ik niets van de Tour te missen. Welcome to the digital age. En dat geld ook voor sport. De sportplatformen van vandaag en morgen worden mogelijk gemaakt door de ondersteunende technologie. Met name de technologie voor mobiele devices zullen een grote rol gaan spelen bij sportbeleving in de toekomst. Sport is een on-the-go beleving, een beleving die na vijf minuten al verouderd is. Juist daarom ligt bij mobile the key.

Smartphones maken een explosieve groei door en mobiel internet begint (ook voor de wat oudere onder ons) de normaalste zaak van de wereld te worden. Belangrijk voor de grote massa is betaalbaarheid. De sporter ziet vaak de toegevoegde waarde pas wanneer hij/zij over de benodigde technologie beschikt. Dit kan een smartphone zijn maar ook de iPad of een laptop. In de toekomst zal het delen van zowel de actieve als de passieve sportbeleving via mobiele devices de normaalste zaak van de wereld worden. Mooi voorbeeld waar technologie een belangrijke rol speelt bij de verbetering van de passieve sportbeleving is Augmented Reality. Een technologie die over maximaal drie jaar vanzelfsprekend zou kunnen zijn voor sportorganisaties en zijn bezoekers als centraal en mobiel informatiepunt. Maar eerst de app natuurlijk. Sociale media en TV (beter bekend als Social TV) zijn een uitstekende combinatie, zeker voor live-sportuitzendingen. En ook de iPad is een interessant device en dat vond de organisatie van de US Open ook. Zij ontwikkelde een iPad geoptimaliseerde website. Sportorganisaties wachten op de grote massa en die komt eraan! In het volgende en helaas tevens laatste deel van dit drieluik behandelen we de rol van deze sportorganisaties, so stay tuned!