Amstel Gold Race
Wat kan sport voor je merk doen en wat doet een merk voor de sport? Twee brandende vragen die ik bewust heel simpel stel, maar niet zo simpel te beantwoorden zijn.
Met grote belangstelling volg ik de laatste anderhalf/twee jaar de ontwikkelingen op het gebied van sport en de inzet van digitale media. Geïnspireerd door mensen als Gijsbregt Brouwer (Brightguys, Sport28) en Roeland Stekelenburg (NOS) merk ik dat er aan goede ideeën geen gebrek is. Zelf ben ik als Ebusiness Consultant van Heineken verantwoordelijk voor alle digitale media rondom de Amstel Gold Race en heb ik met de opbouw Amstel Teamlink veel 'learning on the job' gehad in zowel het bouwen (techniek) van een Branded Utility als het neerzetten in de markt (Marketing). Zonder Amstel Teamlink te kort te doen, wil ik met dit stukje focussen op de Amstel Gold Race.
Amstel Gold Race
De Amstel Gold Race heeft zich de afgelopen jaren bewezen dat het als evenement stevig in haar schoenen staat. Qua organisatie (evenementmanagement Frambach) draait het om het bijhouden en aanscherpen van bestaande afspraken en contracten. Voor de inzet van digitale media is de editie van 2010 eigenlijk een afronding van alle losse stukjes naar een soepel draaiend geheel. Met het centraliseren van werkzaamheden en gedegen neerzetten van een goede infrastructuur van de techniek, werd de weg vrijgemaakt voor het goed online faciliteren van de toerrijders en alles rondom de profkoers.
Wat cijfers
De online resultaten van 2010 bewijzen dat de populariteit van wielrennen stevig stijgend is:
- De registratie voor het toerevenement (12.000 beschikbare plaatsen) was binnen 29 minuten vol
- Tijdens het evenement bezochten in de 3 dagen voor het evenement 45.000 unieke bezoekers de website
- Na het evenement zijn meer dan 650.000 persoonlijke filmpjes bekeken, zijn er meer dan 220.000 foto's bekeken en heeft 27% van de deelnemers zijn of haar persoonlijke pagina (waarop video, foto en tijd te zien is) gedeeld via Twitter, Facebook en Hyves
- Ook werd de livestream van de profwedstrijd door meer dan 60.000 unieke bezoekers gekeken over een periode van 3 uur
Conclusie
Deze cijfers geven nog geen antwoord op de vragen die hierboven werden gesteld, maar laat wel zien in het geval van Amstel (Gold Race) dat de naamsbekendheid is gestegen.
Daarom wil Amstel ook graag verder om, met name, de toerrijder het hele jaar door te faciliteren en stimuleren.
Hoe?
Een voorbeeld: er zijn al aardig wat digitale omgevingen waarmee de wielrenprestatie kan worden gemeten en bijgehouden (kleine greep: Runkeeper, Garmin, etc). De combinatie bebording van de Amstel Gold Race van de profkoers, Amstel schenkende cafés op de route, 10 bergen met een tijdsregistratie, videoregistratie van de beklimming en bovenop de berg direct op een display zien wat de klimtijd is, moet een beleving geven die een stimulans is voor het toerisme in Valkenburg, een ultieme fietsexperience voor de toerrijders en een versteviging van de verhouding tussen wielrennen en Amstel. Het liefst het hele jaar door.
De uitdaging hierbij is wel dat alle inspanning moeten leiden tot meer bierverkoop. De eerste stap is in ieder geval door Amstel gezet met de Amstel Gold Race Xperience. De AGR XP als middelpunt om daar met vrienden en/of collega’s de prestaties te bekijken, vergelijken en te delen onder het genot van.... een Amstel.
Tot slot
Wielrennen gebeurt nog steeds op de openbare weg. Daarom is het zaak dat dat er ook een goede samenwerking met Provincie en Gemeenten is. Amstel heeft een voorstel gemaakt AGR 365. Eind 2010 zal meer duidelijk worden wat de mogelijkheden zijn. We houden u op de hoogte.