In Engeland is men druk bezig met een nieuw sociaal platform, speciaal voor de Engelse Premier League: iFanShare, the Football Social Network genaamd. En het doel van dit platform is duidelijk: het Facebook van voetbal worden. De reguliere sociale platforms bieden de voetbalfans niet voldoende opties aldus oprichter Ed Browne. Er zijn vaak wel een algemene voetbalgroepen op sociale netwerken zoals Facebook en zelfs op LinkedIn waarin voetbalfans zich verzamelen maar de fan interactie in zulke groepen is niet zo sterk als bij een sociaal platform dat alleen op Engels voetbal is gericht. Op Facebook kun je over voetbal praten, maar niet iedereen zal geïnteresseerd zijn in jouw reacties en opmerkingen. Daarnaast was Ed Browne de stomme reacties over iemands ontbijt of de grote kater na het stappen op Facebook beu. Dit soort wall updates maakte Facebook voor hem als voetbalfan erg onaantrekkelijk.
Beta versie Om de voetbalfans samen te brengen op het sociale net is de beta versie van iFanShare geïntroduceerd. Je kunt iFanShare vergelijken met sport28.nl echter is Engels voetbal (en voornamelijk de Premier League) het gemeenschappelijke bindmiddel in plaats van sport 2.0. Er zullen dus ook blogs geplaatst worden met als onderwerpen de Premier League, uitslagen van voetbalwedstrijden en trends in het Engelse voetbal. Je praat over Engels voetbal met mensen die erover willen discussiëren en van het spelletje houden. Verder is het mogelijk om lid te worden van jouw voetbalclub uit de Engelse competitie. Het is nog niet bekend of de voetbalclubs mee werken aan iFanShare. Op dit moment zijn nog slecht een handjevol mensen aangemeld als lid van iFanShare maar volgens Ed Browne zal dit platform razendsnel groeien door het social network element waardoor je interactie hebt met vrienden of met andere leden van iFanShare die je toe kunt voegen als vriend. Zelfs het van Facebook bekende ‘Like’ is mogelijk. iFanShare in Nederland iFanShare is dus enkel en alleen gericht op het Engelse voetbal en de Premier League. Maar natuurlijk hebben de oprichters de wens om iFanShare door te trekken naar andere nationale voetbalcompetities. De vraag daarbij is dan wel of bedrijven zoals Eredivisie CV, die zich hard maken voor de Nederlandse competitie, zitten te wachten op een externe partij die de fans van het Nederlandse voetbal, in principe de klanten van Eredivisie CV, samenbrengt op 1 platform. Het zal erg interessant zijn om deze ontwikkeling te blijven volgen. Wellicht dat Eredivisie CV zich in Nederland zal wapenen tegen iFanShare door het oprichten van een soortgelijk sociaal platform. iFanShare is nu online in de beta versie, maar door ontwikkelingen van het iFanShare team zullen er snel enkele uitbreidingen plaatsvinden. Zo is de ‘Ground Guide’ feature in ontwikkeling. Hierbij kunnen fans aangeven bij elke wedstrijden ze zijn geweest en in welk stadion. Daarmee wil iFanShare data verzamelen over hoe voetbalfans de beste ‘match experience’ verkrijgen: waar gaan ze voor de wedstrijd naartoe, waar eten en drinken ze wat en hoe reizen ze naar plaats van bestemming. Ook tips en aanbevelingen van voetbalfans behoren tot de opties. Daarnaast staat een mobiele app op het verlanglijstje van het iFanShare team. Levensvatbaar De vraag blijft wel of het effectiever is om een algemeen platform creëren met hierin een voetbalgroep of om per sport/interesse zelf een platform te creëren. Nadeel bij deze laatste optie is natuurlijk dat je wat betreft naamsbekendheid en awareness van voor af aan moet beginnen terwijl je bij Facebook automatisch mee kunt liften op de bekendheid van dit platform. iFanShare is geen nieuwe categorie in het sociale netwerk productaanbod. Daardoor word het ‘een van de vele’ in plaats van een compleet nieuw product. Concurrenten voor iFanShare in overvloed dus. Want zullen voetbalfans overstappen van een voetbalgroep op Facebook, waar ze al veel vrienden gemaakt hebben, naar iFanShare? Zoiets word alleen interessant als hele groepen van Facebook naar iFanShare overstappen. Daarnaast bied iFanShare vooralsnog geen extra features in vergelijking met Facebook. De ambitie om het Facebook van het voetbal te worden misschien ‘a bridge to far’. Maar dat zal de tijd leren.