Een nieuwe toekomst voor online sportinformatie?
Wel eens door het Louvre gelopen, begeleid door een luisterapparaat? Die combinatie van beeld, geluid en tekst is precies wat het nieuwe multimedia platform Qwiki biedt. Hoewel de site nog in alpha is en de content daardoor nog beperkt, is het potentieel van deze nieuwe zoekmachine groot. Qwiki combineert de functionaliteiten van Wikipedia, Google Maps, YouTube en Flickr in één multimediaal platform. Door informatie in de vorm van wiki's te combineren met afbeeldingen, kaarten, video en een computer voice generator krijgt het verschaffen van informatie een heel nieuwe dimensie. Voor de sport kan deze functionaliteit zeer interessant zijn.
Qwiki is nog in alpha, wat betekent dat het platform nog volop in ontwikkeling is. Daar kun je nu zelfs een eigen bijdrage aan leveren. Toch is nu al veel informatie over de Nederlandse sport te vinden op Qwiki. Zo zijn veel sporters, stadions en clubs terug te vinden op Qwiki. De content is echter niet altijd even recent. Om de proef op de som te nemen zou je de Qwiki van de kersverse wereldkampioen
Ranomi Kromowidjojo eens kunnen bekijken.
Maar laten we Qwiki de tijd geven zich te ontwikkelen tot een volwaardige zoekmachine. Als toerist kun je dan je Lonely Planet thuislaten, want Qwiki mobile vertelt je evenveel over dat enorme stadion dat je zojuist passeerde op weg naar Boston. Wellicht vindt het in de nabije toekomst aansluiting bij de ontwikkelingen op het gebied van Augmented Reality. Zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Layar nu al real-time het internet integreert met je fysieke omgeving, of zelfs die omgeving manipuleert via je mobiel. Dan wordt Qwiki’s bruikbaarheid ongekend groot.
Zelf verwacht Qwiki in de nabije toekomst qwiki’s af te kunnen spelen van ieder Facebookprofiel (of je dat zelf wil is een ander verhaal). Mogelijke andere functionaliteiten zijn nieuwsupdates van je favoriete sport(club), of achtergrondinformatie kijken en beluisteren over dat aanstormende talent dat je op TV ziet. Het kan weer een nieuwe dimensie zijn aan de
social TV revolutie. Interessant ook voor bedrijven die hun eigen qwiki kunnen koppelen aan de qwiki’s van door hen gesponsorde sporters, sportteams of sportevenementen. Dat levert heel wat nieuwe exposure mogelijkheden op.
Qwiki sluit vooral aan bij de behoefte van de jongste generatie, die voor zoekopdrachten steeds vaker naar beeld grijpt dan naar tekst. YouTube blijkt voor veel jongeren voor nieuws en onderwijsprojecten nu al een
populairdere zoekmachine te zijn dan Yahoo of Google. Het belang van visuele online media zal zeker met deze generatie meegroeien. Daarmee wordt het ook voor sportorganisaties steeds belangrijker aanwezig te zijn op dergelijke sites. Afgaand op het relatief grote ledenpercentage van bonden en verenigingen onder deze doelgroep is het bijvoorbeeld een interessante constatering dat nog lang niet alle sportorganisaties een eigen YouTube kanaal hebben. Het wijst erop dat meer en betere afstemming tussen communicatiemiddelen en gedragspatronen mogelijk is.
Video groeit dan wel in populariteit als eerste keus voor informatieverzameling, het zal tekst nooit volledig vervangen. Veel webcontent is simpelweg niet te vangen in beeld. Daarnaast biedt tekst meer doorlink mogelijkheden dan video. Qwiki weet dergelijke manco’s te omzeilen, door beeld en geluid te combineren met geschreven tekst. Het zou wel eens de nieuwe standaard in zoekmachines kunnen worden!
Maar eerst nog maar even de beta afwachten.