NBA Legend; Ben jij de nieuwe Michael Jordan?

Ben jij de nieuwe Micheal Jordan? Wie weet met de nieuwe social video game op Facebook genaamd NBA Legend. Creëer een avatar, kies een team en volg een gesimuleerde carrière als professionele basketballer. De game is een onderdeel van een groot opgezette sociale media campagne door de NBA in een poging om de miljoenen fans op Twitter en Facebook om te zetten in inkomstenbronnen.

Sport, Social Media & Amerikanen
Sociale media is geïntegreerd in de manier waarop Amerikanen sport consumeren. Met een ruim 4.000 tweets per seconde tijdens de finale van Super Bowl en honderden reacties bij posts op Facebook kan de Amerikaanse sportindustrie niet meer zonder social media. NBA Legend is opgezet met de intentie om fans ook naast wedstrijddagen betrokken te houden bij de competitie, teams en spelers. Met in-game aankopen zoals virtuele schoenen, sportdranken en andere producten wordt het mogelijk gemaakt om jouw avatar uit te laten blinken. In de toekomst wil de NBA sponsoren aantrekken om een virtuele markt met producten in de game te creëren.



Rechten
De NBA heeft deals gesloten met de Electronic Arts met betrekking tot de rechten op: de spelers, teams en de competitie voor NBA Legend is echter een uitzondering gemaakt puur omdat deze gericht is op social media. Er is gekozen voor een kleinere developer (Lionside) om stevige controle over het proces en eventuele aanpassingen te behouden. De console markt en social video games wordt gezien als een gescheiden markt.

"Our console gaming business is mostly a licensing business, where we’re approached by game developers” - Brian Perez, Senior Vice President, General Manager Digital Operations

Of NBA Legend de nieuwe Farmville wordt valt nog te betwijfelen, niet alle boeren en boerinnen zijn fanatieke basketballers.