Samsung en Visa lanceren Olympisch toestel voor mobiel betalen

De eerste officiele samenwerking tussen twee wereldwijde partners van de Olympische Spelen van 2012 in London is een feit. Samsung en Visa introduceren speciaal voor de Spelen mobiel betalen in ruim 60.000 Londense locaties. De Spelen worden daarmee prompt “een wereldwijde trigger voor mobiel betalen,” vertelt Gijsbregt Brouwer.

Beide Olympische sponsoren Samsung (al sponsor van Seoul 1988) en Visa (al 25 jaar Olympisch sponsor) ontwikkelen in de aanloop naar de Spelen samen een speciaal Olympisch toestel waarmee mobiel kan worden betaald rondom het grootste sportevenement ter wereld. Het toestel maakt gebruik van ‘Near Field Communications’ (NFC) en Visa’s ‘contactless payment technology’. Klanten kunnen vervolgens via de mobiele Visa ‘contactless app’ en de contactpunten bij een van de ruim 60.000 verkooplocaties eenvoudig afrekenen.

“De opkomst van mobiel betalen hangt al een tijd in de lucht,” vertelt Gijsbregt Brouwer, oprichter van sport28.nl. “De organisatie van de Olympische Spelen van Londen hebben vanaf het begin aangegeven dat zij graag een ‘ticketless event’ willen organiseren. Dat lijkt nu te gaan lukken.”

“De verwachting is dat de iPhone 5 een NFC-chip zal hebben en Apple schijnt hard bezig te zijn met een systeem voor mobiel betalen gekoppeld aan iTunes,” vervolgt Brouwer. “En ook de nieuwe Google-phone heeft een NFC-chip. Samsung vaart mee op deze innovatieve golf. De koppeling met Visa maakt wel dat hun product helemaal ‘af’ is. Er kan daadwerkelijk mee betaald worden volgend jaar in Londen.”

Seokpil Kim, CEO van Samsung Electronics Europe is duidelijk over de bedoelingen van de partners: “London 2012 is de grootste show op aarde en de perfecte gelegenheid voor ons om te laten zien hoe onze technologie een positieve invloed kan hebben op de levens van sportfans.”

Het Olympische partnership van Samsung gaat dankzij het initiatief een nieuwe fase in. “Niet langer alleen branding en ‘logo’s plakken’, maar een tastbaar innovatief product speciaal ontwikkeld voor de Spelen dat bovendien goed aansluit bij de ambities van organisatiecommittee LOCOC. Ik verwacht niet dat hierdoor gigantische extra hoeveelheden telefoons zullen worden verkocht door Samsung, maar deze innovatie kan Samsung schitterend claimen.”

De aankondiging toont meteen de strategie achter een recente keuze van Visa, waarbij de betaalexpert Olympische fans tegen de haren streek met het verplicht stellen van hun kaart voor het aanschaffen van tickets. “Exclusiviteit is niet van deze tijd en dit was een absolute PR-blunder. Nu is duidelijk waarom ze dit doen. Iedereen in Londen voor de Spelen zou een Visa-kaart moeten hebben, omdat zij daarmee de tickets hebben aangeschaft. Met de koppeling van de Visa-kaart aan het mobiel betalen, zijn bezoekers nu makkelijker over te halen tot het gebruik van de nieuwe innovatie,” besluit Brouwer.

De introductie betekent ook een grote post-Spelen impuls voor de economie in Londen, aangezien de technologie ook na de zomer beschikbaar blijft. Helaas is het organisatiecommittee er wegens budgettaire problemen niet in geslaagd om mobiele telefoonontvangst mogelijk te maken in het Londense, ondergrondse metronetwerk. Zo’n 120 ‘tube stations’ zullen echter wel worden uitgerust met wifi.

Ivo van den Brand (vanuit Londen) - actief volger van de Olympische Spelen 2012