Het Olympisch Plan 2028 als Community of Practice

Een organisatie als Olympisch Vuur heeft nadrukkelijk met de gevolgen van Web 2.0 toepassingen te maken. Verantwoordelijk voor de uitvoering van de ambities uit het Olympisch Plan 2028 merkt zij hoezeer verschillende personen en organisaties zich verbonden voelen met dit plan en hoe zij niet de enige is die de Olympische ambities tot ontwikkeling brengt. OP2028 kan dan ook gezien worden als een community of practice en dat leidt tot enkele belangrijke consequenties.

Web 2.0 toepassingen bieden vele mogelijkheden en hebben verscheidene gevolgen voor organisaties. Zo roepen actiegroepen via social media organisaties ter verantwoording bij calamiteiten, zoals de op Facebook gestarte boycot van BP na de olieramp in de Golf van Mexico. Denk ook aan de grote invloed van sociale media op de recente ontwikkelingen in het Midden-Oosten. En hoewel we nog niet kunnen spreken van toegenomen transparantie van publieke organisaties door sociale media, leiden sociale media wel tot meer buzz bij onduidelijke handelingen.

Organisaties kunnen daarnaast door het Web 2.0 meer inzicht verkrijgen in de externe percepties over het functioneren van de organisatie. En klanten hebben de mogelijkheid zichzelf weer te identificeren met het bedrijf of de dienst. Zo stelt een Amerikaans marketing en social media expert: "Social media is an opportunity for companies to represent themselves as real people and build real relationships with others. Consumers can relate to people much more effectively than they can to a logo or brand." Met andere woorden, mensen zijn door sociale media beter in staat zich verbonden te voelen met een bepaalde organisatie, dienst of product. De gevolgen van dat gevoel van verbondenheid zijn naar mijn idee een onderbelicht aspect in publicaties over het Web 2.0. 

De vele online platformen bieden de mogelijkheid dat gevoel van verbondenheid concreet te maken; er ontstaat een zogenaamde community of practice rondom een organisatie of thema. Het is niet alleen het gebruik van sociale media dat deze ruimte voor een community of practice biedt; het holistische karakter van het Olympisch Plan zelf is mogelijk nog belangrijker. Zoals in de inleiding gesteld heeft dat consequenties voor een organisatie als Olympisch Vuur. Vele personen en organisaties nemen het heft in eigen hand en starten (online) initiatieven los van deze organisatie. Deze initiatiefnemers gebruiken crowdsourcing als belangrijkste middel om hun idee gehoord te krijgen en verder te ontwikkelen. Het achterliggende idee is dat velen meer weten dan één. Daar kan via web 2.0 toepassingen handig gebruik van worden gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • de LinkedIn bijeenkomsten rondom het Olympisch Plan 2028;
  • 'Ons Plan 2028', een online podium voor iedereen met een Olympische ambitie; 
  • 'Olympische Vonken', een soort young-professional platform om de Olympische ambitie van een jongeren perspectief te voorzien. 

Deze voorbeelden zijn slechts het begin van de ongecontroleerde activiteiten rondom OP2028. Ook zien we op individuele blogs en sociale media als Facebook en LinkedIn steeds vaker berichten over dit thema. Zo wordt de community of practice gekenmerkt door een topic-centric community (zie afbeelding).

Gevolg is dat Olympisch Vuur ineens met andere 'eigenaren' van het Olympisch Plan te maken krijgt. Deze ontwikkelingen betekenen dat anderen zichzelf betrekken in het proces dat het Olympisch Plan is. Zij voelen zich verbonden met het concept en willen een bijdrage leveren aan het slagen ervan. Het is de vraag of die community of practice voorzien is door Olympisch Vuur en eerder NOC*NSF. Het noopt vanuit een traditioneel management perspectief in ieder geval tot het omgaan met een aantal essentiële vragen: Welke doelstelling hebben deze anderen? Welke invulling geven zij aan de Olympische ambitie? Past dit bij onze strategie, en zo ja op welke wijze? Het gesprek aangaan of niet? Het initiatief onderdeel maken van onze plannen, of een eigen weg laten varen? Vragen die logischerwijs gesteld zullen en moeten worden.

Maar een perspectief startend vanuit die vragen is wel erg strategisch en mogelijk zelfs verdedigend. Duidelijk is dat OP2028 geen begrensd project is. Wel is getracht het plan als een route uit te zetten. Juist zo'n van tevoren ontworpen route sluit niet goed aan bij het karakter van een communnity of practice. Zo'n community kenmerkt zich door spontane ontwikkelingen en groeistuipen. Van tevoren is weinig duidelijk, behalve welk thema centraal staat en dat betrokkenen zich daartoe aangetrokken voelen. Die passie is de belangrijkste asset voor zo'n community. Dat zorgt voor betrokkenheid en laat dat nu net een belangrijk aspect zijn waar de initiatiefnemers van OP2028 op termijn naar op zoek zijn. Een te strategische benadering van een partij als Olympisch Vuur zou het benutten van die passie en betrokkenheid in de weg kunnen staan.

De eerder genoemde initiatieven zullen blijven ontstaan. De vraag is hoe een organisatie als Olympisch Vuur, maar ook NOC*NSF en andere aliantiepartners op deze initiatieven zullen reageren. Weten zij de meerwaarde van een community of practice te benutten?