Winnaar van de eerste Sport App Awards van Nederland, slechts weinigen kunnen het zeggen. Met de verkiezing willen initiatiefnemers Sport28, 2Basics en Arko Sport Media de Nederlandse sportmarkt stimuleren en aanmoedigen meer gebruik te maken van nieuwe media in sportmarketingstrategieën en sportmarketingconcepten. De eerste stap is gezet. Als inspiratie geven de bedenkers/ontwerpers in een interview inzicht in de ontwikkeling van de app. Startende vandaag met Runtrainer, winnaar in de categorie 'Actief Sporten'.
Hoe is het idee ontstaan om Runtrainer te ontwikkelingen?
Één van de oprichters van Dreamix Studio, Robin van Doorn, had al eerder deze applicatie ontwikkeld met een andere student tijdens een stageopdracht. Dit was zelfs nog voor de komst van de Nike+. Het was toen al een flink succes, maar na twee jaar werd de app niet meer ondersteund door het bedrijf en zelfs van de App Store verwijderd. Inmiddels waren wij beiden met onze studies klaar en direct uit de schoolbanken hebben we toen ons vier jaar oude bedrijf een nieuwe focus gegeven. Apps en alleen maar apps. Hier zijn we fulltime aan gaan werken. Na het horen van het wegvallen van de app hebben wij contact opgenomen met Mieke Boekx, degene die de loopschema’s in de app gemaakt heeft en zijn we tot een regeling gekomen om er nieuw leven in te blazen. We hebben toen vanuit Dreamix de app vanaf het nulpunt weer opgebouwd met de nieuwste features erbij.
Welke doelstellingen zijn er vooraf gesteld?
De doelstelling was om de mensen die willen beginnen met hardlopen te voorzien van de juiste loopschema’s. We wilden de app simpel houden zodat iedereen ermee overweg kan gaan. Wij hadden zeker niet de intentie om de strijd aan te gaan met een app als Runkeeper. De onervaren lopers waren onze doelgroep vanaf de start tot aan het einde.
Hoe is het proces ontwikkelingen en doorontwikkelingen verlopen?
Dreamix Studio maakt apps van A tot Z. Toen we hadden geregeld dat we de schema’s in mochten bouwen als in-app aankopen zijn we onze hele cyclus van een app bouwen gaan doorlopen. Eerst het concept goed op papier zetten, de interactie klaarzetten, ontwerpen maken, de functies uitschrijven, testen en dan uploaden naar Apple. Hierbij kijken we steeds weer terug of we alles nog goed aansluit bij de doelgroep die we voor ogen hebben. Ondertussen hebben we nog wat verbeteringen gedaan om de functies overzichtelijker te maken en we hebben er nog een Demo week aan trainingen in verwerkt. We laten mensen eerst kijken of ze het wat vinden, dan vragen we ze pas of ze iets willen kopen.
Hoe is de samenwerking met de partners verlopen?
Onze enige partner in het concept is Mieke Boekx die zich verder niet in de ontwikkeling heeft gemengd . Na het kortsluiten van een overeenkomst hebben wij het geluk dat we alles in eigen handen hebben. Wij meer dan bekend op het gebied van gebruikersvriendelijkheid, vormgeving en de juiste functies en hier besteden we niets van uit.
In welk behoefte voorziet de app?
Hoe zien jullie de gebruiker van de app nu en in de toekomst? De mensen die nu op de bank zitten, maar wel in beweging willen komen, of pas recent zijn gaan rennen. Dit kan nu gemakkelijk en zonder blessures via je eigen smartphone. In de toekomst zal dit niet veranderen. We willen nog steeds geen Runkeeper of Nike+ zijn. Wij zijn Run Trainer, “De hardloop app” die iedereen in 3 keer tikken aan het rennen heeft zonder alle toeters en bellen. Er liggen veel plannen op tafel aan extra functies die wij in de app graag terug willen gaan zien. Zo moet er een mogelijkheid komen om prestaties te delen via social media. De doelgroep geeft aan dit interessant te vinden als toevoeging. Dit gaan we dan dus ook weer mogelijk met een 1 tik na of tijdens je ren sessie. Ook een Android versie sluiten we niet uit…
Welke resultaten heeft Runtrainer tot nu toe behaald?
Hij staat er sinds december 2010 op en is ondertussen zo’n 10.000 keer gedownload. Tot nu toe vooral in de Benelux, maar er begint nu wat meer interesse vanuit de rest van Europa en Amerika te komen. Wij verwachten dus dat het meer gaat worden.
Welke grappige verhalen/missers zijn je tot vandaag de dag bijgebleven?
Het leukste verhaal voor ons is dat we binnen een half jaar bestaan een app hebben ontwikkeld die een prijs wint op precies de vlakken waar wij ons sterk achten binnen Dreamix Studio. Run Trainer is ontwikkeld aan een keukentafel volgepropt met computerapparatuur en drie enthousiastelingen die weten wat ze doen en inmiddels zitten wij in ons kantoor midden in de stad Arnhem.
Stefan Wassink - Dreamix Studio
Morgen staat het interview met Rogier van 't Hek van Hockey.nl online. Volgende week donderdag en vrijdag sluiten we af met Boy Sleddering van RaboSport OS2010 en Arjan Duijdam van Amstel Teamlink.