Op 10 en 11 juni staat de eerste editie van CityChase in Nederland gepland. Dit wereldwijde succesconcept komt over vanuit Canada, waar het zes keer verkozen is tot het beste sportevenement van het jaar. Niet voor niets draagt dit evenement de slogan ‘the worlds largest urban adventure series’. Dit levensechte avontuur waarbij maximaal 500 deelnemende teams op zoek gaan naar diverse uitdagende opdrachtpunten in de stad, kan niet ontbreken in een wereldstad als Amsterdam. Social Media speelt bij dit evenement een leidende rol in de communicatie. Zo worden er via de sociale media cryptische omschrijvingen geplaatst over Chasepoints, vergelijkbaar met de zoektocht naar het unieke kampioensshirt opgezet door AEGON.
Wat is CityChase?
Het is een kruising tussen een speurtocht en een obstakelrace. De CityChase wordt gespeeld in duo’s, die opdrachten – ChasePoints genoemd – moeten volbrengen. Deze kunnen variëren van abseilen tot het oplossen van een Sudoku, en van branden blussen tot het eten van ‘lekkere snacks’. Daarnaast brengen de ChasePoints je op de mooiste plekken van de stad en doen ze een beroep op doorzettingsvermogen, vindingrijkheid en teamwork. In Amsterdam zullen de deelnemers 25 van dergelijke beproevingen moeten afleggen. Op basis van een aantal aanwijzingen gaan zij met het openbaar vervoer of rennend naar locaties om daar opdrachten te vervullen. Deelnemers kunnen levende snacks voor hun kiezen krijgen of sudoku’s moeten maken, maar ook abseilen behoort tot de mogelijkheden. De daadwerkelijke beproevingen zijn nog geheim en daarover wil de organisatie niets kwijt. Doe mee en ervaar het zelf. Enkel topatleten hebben hun deelname al toegezegd, zoals Ruben Houkes, Dex Elmont, Chiel Warners en Karin Ruckstuhl. Daarnaast heeft de organisatie al een aantal grote partijen aan het event weten te koppelen. Zo is Smart gestrikt als hoofdsponsor en is Bavaria nadrukkelijk van de partij. De maatschappelijke partner is Right to Play.
Communicatie via Social Media
Om bij te dragen aan de uitstraling van het evenement, richt CityChase zich ook op de doelgroep die houdt van een uitdaging. Op een uitdagende manier benadert CityChase dan ook haar potentiële deelnemers. Waar hedendaags de social media een belangrijke rol spelen, worden deze ook actief door CityChase ingezet. Vooral Twitter en Facebook worden actief gebruikt. Zo worden de deelnemers op de hoogte gehouden, maar ook tips en tricks worden via deze media verklapt. Daarnaast komen op de website ook regelmatig filmpjes voorbij om deelnemers een idee te geven wat hun precies te wachten staat op 11 juni. De tips en tricks die verklapt worden helpen de deelnemers met het verscharen van informatie over ChasePoints. In de week voor het evenement, wanneer er tussen de volgers een flink aantal deelnemers zitten, kunnen er cryptische omschrijvingen geplaatst worden met betrekking tot de locatie of wat een ChasePoint kan zijn. Bijvoorbeeld ik hoop niet dat je hoogtevrees hebt? Of Daar hoorden zij Engelen zingen. Met deze informatie kan je een voorsprong bouwen op andere koppels. Deze rol van de Social Media en met name Twitter en Facebook, zal dus richting het evenement flink groeien.
Meer informatie is te vinden op www.citychaseholland.com
<