Yupool is vandaag gelanceerd, een mooie tijd om Wouter Rosenkamp (co-founder van Yupool) een aantal vragen te stellen over de potentie van dit platform. Yupool neemt de organisatie van sportactiviteiten in de bedrijvenbranche uit handen via een webapplicatie. Het is een branded-platform in de eigen huisstijl die werknemers in staat stelt pools te maken en intern social media in te zetten. Is een juiste mix van online en social media de nieuwe vorm van sportpoolplatformen?
Hoe is het idee ontstaan?
Het is idee is ontstaan uit eigen behoefte. Via een andere onderneming van mij had ik al een paar keer de behoefte aan een professioneel sportpool platform gehad en nadat dit afgelopen WK voetbal wederom de kop opdeed, ben ik gestart met de uitwerking van wat later Yupool zou worden.
Hoe is de ontwikkeling van het platform verlopen?
Al met al heeft het een jaar gekost (van initieel idee tot uiteindelijke lancering) maar we zijn erg blij met het resultaat. We zijn gestart met het uitdenken van het idee en het concept, vervolgens hebben we een naam bedacht en een huisstijl ontwikkeld. Tegelijkertijd zijn we applicatie in mekaar gaan puzzelen (wat moet erin? waar moet welke knop staan?) en later is dit samengesmolten met onze huisstijl tot een grafisch design. Dit heeft bij elkaar wel een aantal maanden geduurd. Toen dat eenmaal rond was, konden we door met daadwerkelijk bouwen van de applicatie.
Welke toegevoegde waarde bieden jullie t.o.v. huidige platformen?
Grofweg twee zaken: professionaliteit en de mogelijkheid om alles op te maken in een eigen huisstijl. De platformen die je op dit moment ziet (zowel nationaal als internationaal) zijn vaak gericht op consumenten. Voor een vriendengroep maakt het niet uit dat er bannering getoond wordt op de poolpagina's en dat de applicatie een beetje gammel eruit ziet, maar als professionele organisatie wil je jezelf daar niet mee associëren. Daarom is Yupool ook niet gericht op consumenten, maar puur en alleen op bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar een professionele uitstraling.
Wat is het verdienmodel achter Yupool, hoe zien de klassen van klein naar grote groepen eruit?
Bedrijven betalen in een abonnementsmodel, per 3 maanden, een tarief om pools te mogen organiseren op Yupool. We hebben hier geprobeerd zo transparant mogelijk te blijven: geen opzegtermijn en geen verborgen kosten. Binnen een abonnement kan een bedrijf een onbeperkt aantal pools organiseren, alleen het aantal unieke deelnemers binnen al deze pools is beperkt. Zo start je bij Yupool met een abonnement voor 60 euro per 3 maanden voor 10 unieke gebruikers en loopt dit op naar 480 euro per 3 maanden voor maximaal 350 unieke gebruikers. We hebben ook een gratis instapvariant (voornamelijk om de applicatie goed te kunnen testen) voor maximaal 4 unieke gebruikers.
Hoe zien jullie de werking van sociale media binnen een pool?
Social media is erg belangrijk voor Yupool. Niet alleen voor ons als product/organisatie, maar voor ook voor onze gebruikers. Wij zijn van mening dat sportbeleving bij uitstek een sociale activiteit is en daar vallen sportpools natuurlijk ook onder. Wij bieden onze gebruikers binnen de applicatie dan ook veel mogelijkheden om voorspellingen, standen of andere info gemakkelijk te delen met vrienden via Twitter of Facebook. Op korte termijn willen we hier ook LinkedIn aan toevoegen. Vervolgens faciliteren we de mogelijkheid voor vrienden om een gesprek aan te gaan met onze gebruiker en daar zit de meerwaarde in: de interactie over sport.
Wordt Yupool ook een mobiel platform?
Op dit moment hebben we alleen een webapplicatie (die natuurlijk ook via de gemiddelde smartphone te gebruiken is) maar er staat een iPhone applicatie voor de tweede helft van dit jaar op de planning. We denken dat deze activiteit bij uitstek iets is wat je ook even tussendoor doet en daarom zien we mobiel ook als een belangrijk platform voor Yupool in de toekomst.
Is er de mogelijkheid om sponsoren een plek te geven?
In onze ogen is het organiserende bedrijf de sponsor van de pool en die zetten we dan ook centraal binnen de applicatie. Uiteraard is het ook mogelijk voor een organisatie om hier een huisstijl van een andere partij voor te gebruiken (bv. die van een sponsor).
Hoe zien jullie Yupool over 3-5 jaar?
We zien Yupool in de toekomst als een internationaal sportpool platform. We zullen op dat moment meer platformen (mobiel, tablets), meer sporten, meer competities en meer landen ondersteunen. Yupool zal marktleider zijn en een sterke bijdrage leveren aan de marketing-, promotie-, teambuilding- of recruitmentactiviteiten waarvoor het wordt ingezet.