Budweiser – hoofdsponsor van de FA Cup - heeft aangekondigd dat ze de finale van de FA Cup live gaan uitzenden via hun Facebookpage. De wedstrijd zal te zien zijn via de Budweiser UK Page welke eerst zal moeten worden ‘geliked’ en de bezoeker zal tevens een leeftijd van 18 jaar of ouder moet hebben. “This is the first time a FA Cup tournament fixture has been broadcast live on the social network, which is great news for football fans and clubs alike.” – aldus Ian Newell Budweiser Marketing Director.
Geo-targeting
Bij ‘t uitkomen van het nieuws is niets bekend gemaakt over mogelijke geo-targeting. Vooralsnog betekend dit voor de broadcast dat fans van over de hele wereld de mogelijkheid hebben om via de Facebookpage in te schakelen op de wedstrijd. Echt logisch klinkt dit echter niet aangezien Budweiser met hun Facebookpage zich vooral richten op liefhebbers vanuit het Verenigd Koninkrijk. Afwachten dus.
“As a long-standing supporter of football globally, Budweiser is committed to bringing [sic] the world`s most prestigious knockout competition closer to the fans.
“What better way to demonstrate this than by broadcasting the very first kick to a global audience via Facebook."
Facebook streams
Eerder al zagen we de MLB al experimenteren met livestreaming via Facebook. Voor $24,99 kon er tijdens de One Spring Training dagelijks via Facebook gekeken worden naar wedstrijden. Groot succes werd dit echter niet, het experiment werd stopgezet. Toch is de laagdrempelige van een eenmalig aankoop via Facebook een verleidelijke insteek voor het mainstream publiek.