Tegenvallende sportieve resultaten en een slecht financieel beleid hebben Feyenoord op de rand van de afgrond gebracht. Er wordt met man en macht gewerkt om de club weer financieel gezond te krijgen en om de club ook sportief gezien weer op de rails te krijgen. Een dergelijk proces gaat met vallen en op staan en dat blijkt ook wel uit het afdanken van technisch directeur Leo Beenhakker, trainer Mario Been en financieel directeur Onno Jacobs binnen de periode van één jaar. De achterban mort en vecht openlijk discussies uit met de zittende directie en raad van commissarissen, maar toch is in Rotterdam iedereen vol vertrouwen in het welslagen van de missie. Een club met een dergelijke traditie, statuur, en hondstrouwe achterban kan simpelweg niet sneuvelen en zal altijd terugkeren aan de top van de vaderlandse voetbalcompetitie. Maar is dat nou wel zo?
Populariteit van de Eredivisieclubs
Het onderzoek naar de populariteit van de Eredivisieclubs, uitgevoerd door Sport+Markt, wees vorig jaar al op de dalende aantrekkelijkheid van Feyenoord en inmiddels blijkt dat het aantal seizoenkaarthouders in De Kuip is afgenomen. Echter na de bekendmaking van het recordaantal kijkcijfers van het televisieprogramma Voetbal International op RTL 7, vroeg ik mij af of die niet heel toevallig 1op1 lopen met de onverwachte goede start van Feyenoord aan de competitie?
Record aantal kijkcijfers
Het tv-programma behaalde afgelopen maandag maar liefst 831.000 kijkers van 6 jaar en ouder en een marktaandeel van 23,8% onder alle mannen in de leeftijdscategorie 20 t/m 49 jaar. Voor het behalen van goede kijkcijfers zijn ‘zware kijkers’ erg belangrijk. Dit zijn kijkers die de meeste minuten per uitzending meemaken. Nu blijkt dat onder de groep ‘zware kijkers’ het programma in kijkdichtheid is gestegen met een index van 105 ten opzichte van vorig jaar.
Rotterdam leider in populariteit
Nog interessanter is om deze stijging te specificeren naar de drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de kijkdichtheid met een index van 134 is gestegen ten opzichte van vorig jaar. En hoe ziet die er in Rotterdam alleen uit? Met een index van 198 ten opzichte van vorig jaar stijgt het aantal kijkers in de havenstad gigantisch! Op basis van deze cijfers is een aantal conclusies gerechtvaardigd. Feyenoord telt nog wel degelijk mee en is nog steeds die grote volksclub. Ook kan gemakkelijk concludeerd worden dat voetbalsupporters erg opportunistisch zijn in hun kijkgedrag. Persoonlijk concludeer ik graag dat Feyenoord nog steeds enorm interessant is voor commerciële partijen en bedrijven. Waar of niet waar, Voetbal International en RTL 7?
Met dank aan Dolf Hoogwerf